Kia NiroFoto's: Adam Warner

Met de jongste generatie Niro wil Kia een groen alternatief aanbieden dat voor iedereen inzetbaar is. De Niro is immers beschikbaar met een hybride, een plug-in hybride en een elektrische aandrijving. De klassieke benzinemotor is er niet meer. Wij testen de plug-in hybrideversie (PHEV).

Mengeling van stijlen

Deze tweede generatie bouwt verder op de kwaliteiten van zijn voorganger, maar voegt er heel wat aan toe. Met een koetswerklengte van 4,42 meter is hij iets groter dan de Ceed, maar die extra centimeters vertalen zich in een bijzonder ruim interieur. Dat komt vooral omdat dit model het beste van verschillende koetswerkvormen met elkaar verzoent. Hij verzoent elementen van een klassieke break met een SUV-look en zelfs monovolumetrekjes. De SUV-kenmerken zie je vooral aan de opvallende C-stijl die je bij de topversie in een contrasterende kleur kunt kiezen. De Kia Niro oogt vrij stoer met zijn opvallende neus, die wordt beheerst door het grote zeshoekige radiatorrooster en de eerder futuristische vormgeving van de lichtunits.

Zelfs met een lege batterij blijkt deze Kia bijzonder spaarzaam in de hybride rijmodus.

Voldoende ruim

Binnenin ervaren we een ruime en vooral comfortabele leefruimte. Vooraan heb je recht op meubilair dat ook bij langere ritten voldoende steun biedt en de passagiers op de achterbank worden bedacht met voldoende beenruimte en een aangename hoek voor de rugleuning. Omdat we onderweg zijn met een plug-in hybride, heeft dat vaak implicaties op de zitruimte en de koffer. De batterij zit immers onder de achterbank bij de Kia Niro, maar er werd rekening gehouden met ergonomie, zodat de zithouding niet onnatuurlijk aanvoelt. Het compromis wordt vooral in de koffer gevonden, want daar moet je genoegen nemen met 340 liter en dat is eerder krap. Als bestuurder kun je rekenen op een futuristische omgeving dankzij het digitale instrumentencluster en het grote centrale aanraakscherm waarop alle randapparatuur wordt aangestuurd.

Zuinig

Onder de motorkap vinden we een 1.6 benzinemotor in combinatie met een elektromotor. Het vermogen gaat via een gerobotiseerde zestrapsversnellingsbak naar de voorwielen. Dankzij een batterij van 11 kWh kom je zuiver elektrisch ruim 50 kilometer ver, maar zelfs met een lege batterij blijkt deze Kia ook bijzonder spaarzaam in de hybride rijmodus. We maten – zonder te laden – een gemiddelde dorst van minder dan 4 l/100 km. Deze spaarzame motorisatie vraagt om een eerder bezadigde rijstijl. De Kia Niro-rijder kan rekenen op een comfortabele demping.

  • Kia Niro
TESTWAGEN
plug-in hybride aandrijving op de vooras, 142 kW/183 pk
TESTVERBRUIK
3,9 l/100 km
CO₂-EMISSIE
18 g/km
BUDGET
  • basisprijs: € 39.790
  • BIV: € 50,38
  • verkeersbelasting: € 153,49
PLUS
  • Zuinige aandrijving
  • Comfortabel onderstel
  • Ruim interieur
MIN
  • Batterij knaagt aan kofferruimte
  • Eerder prijzig
  • Niet leverbaar met klassieke verbrandingsmotor
Vorig artikelEindelijk (bijna) zomer: niet te missen events in openlucht
Volgend artikelJe rijbewijs halen? Dit verandert er!