Kia Ceed

Voor de nieuwe generatie van de Kia Ceed laat de Zuid-Koreaanse constructeur de vreemde apostrof in Cee’d vallen. Wij reden deze volwassen geworden middenklasser proef.

Europees design

Kia is geen kneusje meer in autoland. Dat heeft de Zuid-Koreaanse constructeur al bewezen met de vlot verkopende Sportage en verrassende Stinger. Nu is het de beurt aan de nieuwe Kia Ceed, inmiddels het model van de derde generatie. Deze compacte middenklasser is voorlopig enkel te krijgen als vijfdeurs. Trots laat Kia weten dat zowel de ontwikkeling als de productie in Europa gebeurt. Een wig in de flanken maakt het strakke lijnenspel van het koetswerk compleet. Hoewel de Kia Ceed er best dynamisch uitziet, kun je zijn verschijning niet echt origineel noemen. Vanop afstand is hij nauwelijks te onderscheiden van de Opel Astra.

Je kunt de Ceed echt wel een volwaardige gezinswagen noemen.

Kia Ceed biedt ruimte

Je kunt de Kia Ceed wél een volwaardige gezinswagen noemen. Achteraan is voldoende zitruimte voor twee en met enige moeite zelfs drie, en de koffer heeft een aanzienlijk volume van 395 liter. Het aanraakscherm binnenin reageert jammer genoeg wat traag. Gelukkig regel je de temperatuur nog via klassieke toetsen en hoef je daarvoor niet door het menu te scrollen. Wie wil, kan kiezen voor rijhulpmiddelen als adaptieve cruise control en rijstrookbewaking.

Voorspelbaar rijgedrag

De ophanging verzekert een veilig en voorspelbaar weggedrag. Het rijplezier wordt wel enigszins getemperd door een stuurinrichting die weinig feedback genereert, het afstandelijk schakelen van de zesbak en het vooral vooraan overhellen van de koets bij het nemen van snelle waaierbochten. Wij reden met de 1.0 T-GDi, een gewillige benzine van amper 1.0 liter, maar met een verbazende 120 pk. Het motortje met turbo maakt een oppeppend, knorrig geluid, typisch voor een driecilinder. Wij verkiezen deze driecilinder boven de basis 1.4 liter, een viercilinder met 100 pk, maar zonder turbo.

  • Kia Ceed
TESTWAGEN 1.0 driecilinder turbomotor (benzine), 120 pk
TESTVERBRUIK 7,3 l/100 km
CO₂-EMISSIE 122 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: (1.4 benzine): € 19.990 – basisprijs testmodel (1.0 benzine, zonder opties): € 21.290
  • BIV: € 243,65
  • verkeersbelasting: € 123,87
PLUS
  • Degelijke afwerking
  • Goede basisuitrusting
  • Veilig weggedrag
  • Gewillige 1.0-liter motor
  • Grote koffer
  • 7 jaar waarborg
MIN
  • Weinig origineel design
  • Traag reagerend aanraakscherm
  • Grauw interieur
  • Stuurgevoel
  • Schakelgevoel