Kia Sportage

De nieuwe Kia Sportage werd specifiek voor de Europese markt ontwikkeld. Zorgt dat ook voor meer rijplezier? Wij deden een testrit!

De vijfde generatie Kia Sportage is helemaal afgestemd op onze wegen en smaak. Maar omdat de Belgische wegen natuurlijk niet zoals die van de buurlanden zijn, trokken wij op een gevarieerd parcours op onderzoek uit met een basisversie: de mild-hybrid benzine. De nieuwe Kia Sportage is alvast een tikkeltje gegroeid. De hoogte nam toe met een volle centimeter, wat zich laat voelen in meer hoofdruimte voor- én achteraan terwijl op de achterbank ook de beenruimte toenam met 26 mm. Extra centimeters die ons een bovengemiddeld ruimtelijk gevoel geven. De koffer groeide met 59 liter tot 562 liter.

Hoogwaardige uitstraling

Hoewel we door erop te tokkelen veel harde plastics in het interieur waarnemen, valt dat eigenlijk niet op. De materialen zijn duidelijk zorgvuldig geselecteerd om een rijke, hoogwaardige uitstraling te genereren. Blikvanger in het interieur is evenwel het ultramoderne, gebogen display met een 12,3 inch digitale instrumentencluster en een even groot infotainment-touchscreen dat naar de bestuurder is gericht en de info op een overzichtelijke en intuïtieve manier weergeeft, goed voor een hoogtechnologische rijervaring.

Dit is een wagen die je voor niet zo gek veel geld bijzonder veel comfort biedt.

Mild hybrid

Het SUV-rijgedrag van deze nieuwe Kia Sportage is trouwens verbeterd dankzij een nieuwe generatie transmissies. Onze voorwielaangedreven MHEV-benzineversie koppelt een 1.6 turbo benzinemotor aan een zeventrapstransmissie met dubbele koppeling. Een ideale aandrijflijn voor deze cross-over. Nooit hebben we het gevoel power tekort te komen en schakelen gaat als vanzelf in alle drie de rijdmodi  – eco, normal, sport – die we via een praktische schakelklok op de middenconsole bedienen. Ook de paddle shifters aan het stuur kunnen we smaken, die dragen bij aan een sportievere rijervaring. De 48V mild hybrid-technologie is synoniem met een kleine verbetering inzake CO2-uitstoot en brandstofefficiëntie. Naast de MHEV zal de cross-over ook te koop zijn als volwaardige hybride én plug-in hybride.

Veel opbergmogelijkheden

De vernieuwde, elektrisch gecontroleerde ophanging biedt dan wel meer comfort en controle dan bij de voorganger, gezwind de bocht induiken is toch niet aan deze cross-over SUV besteed; je voelt die rolneigingen opkomen. Verder vonden we de rijstrookassistent nogal fel afgesteld. Die duwt je elke keer met té harde hand terug je rijvak op, maar gelukkig kun je die uitzetten. Wel genoten we een goede zichtbaarheid rondom en ook het uitrustingsniveau van deze GT-line verraste ons: veel haakjes om dingen aan te hangen, waaronder ‘kapstokken’ geïntegreerd in de hoofdsteun van de voorste zetelrij, veelzijdige opbergmogelijkheden, USB-C-snellaadpoorten in de zijkant van de voorzetels, zetelverwarming, ja zelfs achteraan,… Kortom, de Kia Sportage is een wagen die je voor niet zo gek veel geld bijzonder veel comfort kan bieden.

  • Kia Sportage
TESTWAGEN
1.6T MHEV DCT GT Line | 110 kW/150 pk, 7-trapsautomaat
TESTVERBRUIK
8,1 l/100 km
COâ‚‚-EMISSIE
143 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 30.990 (voor de 1.6 T-GDi) – basisprijs testmodel (zonder opties): € 39.890
  • BIV: € 867
  • verkeersbelasting: € 130
PLUS
  • Comfortabele zetels
  • De 48V mild hybrid-technologie is synoniem met een kleine verbetering inzake CO2-uitstoot en brandstofefficiëntie
  • Bijzonder overzichtelijk gebogen infotainmentdisplay
MIN
  • Kleine bedieningstoetsen op de smalle zijkant van de digitale autosleutel
  • Geen fan van snelheid in de bochten

Ook getest

Kia Ceed, Kia Stonic, Kia Rio, Kia Niro, Kia Stinger,

Vorig artikelGroots natuurspektakel in Klein Zwitserland
Volgend artikelJe eigen strand aan het Grevelingenmeer