De doorbraak van elektrische auto’s zal vooral komen van bedrijfswagens. De particulier twijfelt nog steeds. Dat blijkt uit een rondvraag van VAB bij 4000 automobilisten.

Er wordt veel gesproken over de elektrificatie van het wagenpark. De Vlaamse overheid beoogt immers een versnelde overstap naar de 100% elektrische wagen om de door Europa opgelegde CO2-doelstellingen te kunnen bereiken. Tegelijk hangt de autoconstructeurs een Europese boete boven het hoofd als ze de CO2-norm van 95 gram niet halen, wat ze natuurlijk willen vermijden. Daarom stijgt het aanbod van volledig elektrische wagens en plug-in hybrides bijzonder sterk. Alleen wordt de consument wat over het hoofd gezien, vindt VAB. Daarom hebben we de afgelopen maand 4000 automobilisten bevraagd over hun verwachtingen van elektrisch rijden.

Toekomstige koper

Met de resultaten van de VAB e-Barometer kon een profiel worden opgesteld van de potentiële koper van een elektrische wagen. Daarbij valt op dat de leeftijd van de koper en zijn woonplaats weinig belang uitmaakt. Enkel bij jongeren van 18 tot 25 jaar en senioren ouder dan 75 jaar is de koopintentie zeer klein. VAB vermoedt dat de kostprijs van een elektrische wagen daarbij doorslaggevend is. Bij de andere leeftijdsgroepen zijn er verwaarloosbare verschillen qua koopintentie. Wat veel meer doorslag geeft, is de mogelijkheid om te kunnen laden. De eventuele aankoop van een elektrische wagen wordt dus heel praktisch bekeken.

Een potentiële koper denkt vooral na over de mogelijkheid om te kunnen laden.

Vooral bedrijfswagens

Wie de aankoop van een elektrische wagen overweegt, legt jaarlijks minder dan 30.000 kilometer af. Wie er meer doet, kiest vooral voor een plug-in hybride. Dat soort aandrijving is overigens de ideale opstap naar een volledig elektrische wagen, zo blijkt uit de VAB e-Barometer. Wie nu al een plug-in heeft, is veel sneller geneigd om een volledig elektrische wagen te kopen. Maar liefst 24% van de automobilisten die over een bedrijfswagen beschikken en in de loop van de volgende drie jaar een nieuw voertuig mogen kiezen, denkt dat hun volgende auto een plug-in hybride zal worden. De kans dat het een volledig elektrische wagen wordt, ligt op 10%. Bij wie privé een wagen aanschaft, halveert die kans tot 5%.

 

Lees ook

Wat heb je nodig om thuis een elektrische auto te laden?

Hoe lang duurt het om een elektrische wagen te laden en hoeveel kost het?

Welke aandrijving past het best bij jouw profiel?

Vorig artikelGetest: Volkswagen Golf
Volgend artikelWaar gaan we onze elektrische wagens opladen?