frunkFoto: Volvo

Hoor jij het in Keulen donderen wanneer iemand over een frunk spreekt? De kans is groot dat je op dat moment in de buurt van een elektrische wagen staat. Maar wat is een frunk eigenlijk?

Wie de motorkap van een elektrische auto al eens opentrok, weet dat daar niet veel te zien is. Een elektromotor is redelijk compact en de batterijen zitten tegenwoordig meestal onder de passagiers of de laadvloer. Daardoor ontstaat er vooraan heel wat ruimte. In plaats van die verloren te laten gaan, voorzien heel wat autoconstructeurs er extra kofferruimte: een frunk, of een samentrekking van de twee Engelse termen front en trunk. Een koffer vooraan dus.

Het principe van de frunk bestaat al lang

Helemaal nieuw is zo’n frunk natuurlijk niet. Vroeger zat de motor van een wagen meestal achteraan, denk maar aan de legendarische Kever of de Porsche 911. Ook zij hadden de kofferruimte vooraan. Bij een frunk gaat het echter om een kleinere ruimte die vooral gebruikt kan worden voor een compacte reistas of om de laadkabels te stockeren. Wel zo handig, want zo bespaar je achteraan in de koffer extra ruimte en kunnen die kabels niet verstrikt raken in andere ladingen.

Kan ik met m'n elektrische wagen ook bij VAB terecht?

Als ik elektrisch ga rijden, kan ik dan nog steeds rekenen op VAB-Pechbijstand? Jazeker! Onze wegenwachters krijgen specifieke opleidingen zodat ze ook overweg kunnen met elektrische wagens.

Vorig artikelIn welke landen zijn winterbanden verplicht?
Volgend artikelFeathery Forest: een boshuisje voor en door dierenvrienden