De BYD Atto 3 schopte het onlangs tot ‘VAB-Gezinswagen van het Jaar’ en dat is du jamais vu bij de eerste deelname van een onbekend merk. Wat maakt deze nieuweling zo bijzonder?
Build Your Dreams, kortweg BYD, is een nieuwe speler op onze automarkt. Het Chinese merk is in private handen en kan een volledig ecosysteem aanbieden. Naast auto’s produceert het merk al jaren (thuis)batterijen, elektronische componenten (chips), zonnepanelen, omvormers en laadpalen. De groep heeft ook de ontginning van cruciale grondstoffen zoals lithium in handen, waardoor kopers geen jaar, of zelfs langer, op hun nieuwe vierwieler hoeven te wachten. Met de Atto 3 heeft BYD een compacte SUV die het opneemt tegen concurrenten als de Nissan Ariya en VW ID.4. Het gladde koetswerkdesign oogt verfrissend en binnenin zien we frivole details, zoals de snaren langs het opbergvak in de deuren, de cilindervormige bedieningselementen en het standaard panoramische zonnedak.
Dunne batterij
Op de vooras wordt een elektromotor van 150 kW (204 pk) gemonteerd die volstaat om in 7,4 seconden van 0 tot 100 km/u te accelereren. Met een batterij van 60 kWh komt hij in de praktijk zo’n 380 km ver. Onder de vloer zit een ‘blade’ batterij die een stuk compacter (dunner) is dan bij zijn concurrenten. Op die manier blijft er ook achteraan opvallend veel zithoogte over. Het lijkt een detail, maar het toont welke voordelen het biedt om alle componenten, inclusief de batterij, in huis te kunnen ontwikkelen en produceren.
Topkwaliteit
De BYD Atto 3 ontpopt zich tijdens het rijden als een bijzonder comfortabele rijgezel. Binnenin mag het geheel een beetje futuristisch ogen, de afwerkingskwaliteit staat op eenzame hoogte. In die mate zelfs dat deze ogenschijnlijk nieuwe speler niet moet onderdoen voor Europese premiumspelers. Dat merk je niet alleen aan het stille interieur dat we niet konden betrappen op piepjes of kraakjes, maar vooral aan de afwerkingskwaliteit van de stiknaden van het leder waarmee het interieur is afgewerkt. Leuke gimmick is tot slot het grote centrale display dat je met een druk op de knop horizontaal of verticaal kunt draaien.
Deze nieuwe speler moet niet onderdoen voor Europese premiumspelers.
Zuinig met energie
Het motorpotentieel volstaat voor vlotte prestaties, al tempert het gewicht van 1750 kg de prestaties die het forse vermogen van 204 pk suggereren. De BYD Atto 3 blijkt in de praktijk vrij zuinig te zijn en zelfs op koude winterdagen schonk de batterij ons een realistisch rijbereik van ruim 330 km. Opladen kan via klassieke DC-laadpalen driefasig aan een debiet van 22 kW. Via een DC-snellader verteert deze Chinese nieuwkomer tot 88 kW. Heel wat concurrenten doen wat dat betreft beter, maar jammer genoeg leveren lang niet alle snelladers het beloofde maximumdebiet, wat dat voordeel relativeert.
Geen prijsbreker
Met een prijskaartje van 47.740 euro is deze BYD Atto 3 – in tegenstelling tot zijn Chinese collega’s – allerminst een prijskraker, maar BYD positioneert zich niet als budgetmerk. Het merk biedt een riant uitgeruste auto, voorzien van de hele zwik rijhulpsystemen die zeer doeltreffend maar vooral op de achtergrond werken. De prijs blijft net onder die van een ID., maar hij biedt meer uitrusting en vooral een fraaiere afwerking.
TESTWAGEN |
elektromotor op de vooras, 150 kW/204 pk |
TESTVERBRUIK |
18,7 kWh/100 km |
CO₂-EMISSIE |
0 g/km |
BUDGET |
|
PLUS |
|
MIN |
|