huurwagenFoto: Shutterstock

De hogere prijzen voor huurwagens zullen ook deze zomer aanhouden. Reizigers moeten er rekening mee houden dat het een flinke hap uit het vakantiebudget kan nemen.

Vorig jaar werden vakantiegangers al geconfronteerd met sterk gestegen prijzen voor huurwagens. Naar de reden moest je niet ver zoeken: de coronacrisis. Doordat de reismarkt in 2020 in elkaar was gezakt, daalde ook de vraag naar huurwagens. Verhuurbedrijven probeerden te overleven en verkochten delen van hun vloot. Ze namen ook geen nodeloze risico’s door te investeren in nieuwe wagens op het moment dat het nog hoogst onzeker was hoe de zomer van 2021 er zou uitzien. Ondertussen is de reismarkt min of meer gestabiliseerd. Bij VAB-Reisbijstand merkten we de afgelopen paasvakantie zelfs weinig verschil met de situatie voor de coronacrisis. Daardoor geldt nu de wet van vraag en aanbod. Een voorbeeldje? Boek je op dit moment voor de laatste week van juni een piepkleine huurwagen op Mallorca, dan betaal je € 703 all-in. Vorig jaar kostte je dat € 593, in 2020 € 107.

Snel wagens bijkopen lukt niet

Waarom breiden verhuurbedrijven hun wagenpark dan niet snel uit door nieuwe auto’s aan te kopen, nu blijkt dat er weer volop gereisd wordt? Ook daar speelt vraag en aanbod. Door het wereldwijde tekort aan halfgeleiders om chips te maken, kunnen autofabrikanten niet snel genoeg nieuwe wagens leveren. Die crisis is nog steeds niet verwerkt en is door de recente lockdowns in China zelfs verergerd. Wie onlangs een nieuwe wagen bestelde, weet dat hij soms een half jaar tot een jaar moet wachten. Dat geldt ook voor de verhuurbedrijven. Daarbij komt dat de autoconstructeurs de chips die wel voorradig zijn bij voorkeur gebruiken voor duurdere wagens, waarmee meer winst te rapen valt – en laat de verhuurmarkt nu net nood hebben aan kleinere voertuigen. “Zo’n 70 procent van de vloot van een autoverhuurder bestaat uit wagens tot en met de categorie van de Volkswagen Golf”, zo vertelt Hans Knottnerus, algemeen directeur van verhuurplatform Sunny Cars.

Crisis bovenop het chipstekort

Bovenop het tekort aan halfgeleiders zorgt ook de Russische inval in Oekraïne voor problemen. Oekraïne is namelijk een belangrijke producent van kabelbomen, maar door de oorlog is die productie grondig verstoord. In elke auto zitten verschillende kilometers kabels, die verschillende elementen verbinden en zo bijna elke functie in het voertuig laten werken. Een auto bouwen zonder of met minder kabelbomen is onmogelijk. Al deze perikelen zorgen voor een tekort aan nieuwe wagens, wat ook de verhuursector parten speelt. Wie deze zomer een vliegvakantie plant, moet dus een groter stuk van het vakantiebudget voorzien voor een huurwagen.

 

Lees ook

Auto huren? Hier moet je op letten!

8 adembenemende autoroutes in Europa

Op vliegvakantie? Een handige checklist voor een goede reis

Alle voordelen van een VAB-Reisbijstand

Vorig artikelLangs de mooiste fietsroutes in Vlaanderen
Volgend artikelSlaag je vijf jaar na je rijexamen opnieuw?