BMW heeft maar liefst zes SUV’s, met als populairste de X3. Wij reden de allernieuwste versie van de derde generatie proef.
Betere stroomlijn
Er is een getraind oog voor nodig om de nieuwe BMW X3 van het uittredende model te onderscheiden, en toch gaat het om een volledig nieuwe versie. Een paar cijfers zijn daarbij cruciaal. De stroomlijn bijvoorbeeld is aanzienlijk verbeterd. Zo werd de Cx-waarde van een weinig indrukwekkende 0,36 tot een uiterst lage 0,29 teruggebracht dankzij een koelrooster dat zich automatisch afsluit wanneer de motor geen extra koeling nodig heeft. De hertekende achterpartij met een meer hellende daklijn en een zorgvuldig geïntegreerde dakspoiler maakt ook dat de turbulenties achteraan tot een minimum werden herleid. Een ander cruciaal cijfer is de gewichtsbesparing van 55 kilo.
Ruimte troef
De nieuwe BMX X3 herken je aan de bredere lichten, het grotere koelrooster, de grotere zijdelingse ruitoppervlakte en de zwiepende lijnen op de flanken. De passagiers achteraan kregen extra beenruimte, wat van de X3 een uiterst comfortabele vijfzitter en zelfs de ideale reiswagen maakt. Met een volume van 550 liter is de rechtgelijnde koffer bijzonder ruim.
Comfort op de eerste plaats
Naast ruimte biedt de BMW X3 ook veel comfort. De dieselmotor van onze geteste 2.0d houdt zich gedeisd. Enkel bij een koude start en tijdens het fel accelereren geeft hij zijn identiteit als diesel prijs. De prestaties zijn zeker voldoende, maar je beschouwt hem beter als een performante kilometervreter dan als een sportieveling. Een vlotte en alerte achttrapsautomaat bevordert het rijgemak. In ware BMW-stijl gedraagt deze X3 zich vrij neutraal en dat komt door de afstelling van de permanente vierwielaandrijving, waarbij de meeste kracht naar de achterwielen wordt versluisd. Bovendien heeft de BMW X3 voldoende tractie om koersvast te blijven in winterse omstandigheden. Hij kan best een onverharde weg aan, maar door de beperkte bodemvrijheid en vrij korte veerweg is echt offroaden niet zo zijn ding.
Prijzige opties
De X3 is een waardig alternatief voor een break. Hij is ruim, comfortabel en koersvast. Bovendien is hij beschikbaar met heel wat rijhulpmiddelen. Zijn grootste handicap? De prijs! En dan vooral de kost van de vele opties. Het verbruik is aanvaardbaar, maar met een gemiddeld testgemiddelde van 7,3 l/100 km is hij niet bepaald een zuinigheidskampioen.
TESTWAGEN |
2.0 viercilinder turbomotor (diesel), 190 pk |
TESTVERBRUIK |
7,3 l/100 km |
CO₂-EMISSIE |
132 g/km |
BUDGET |
|
PLUS |
|
MIN |
|
Ook getest
Leestip
Wist je dat de eerste auto met het BMW-logo eigenlijk een omgebouwde Austin was? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van BMW.