Mocht je de tel kwijt zijn, de nieuwe 3 Reeks is het model van de zevende generatie. Is hij ook 7 keer beter? We deden een test!

Design

Sinds de lancering van de allereerste versie in 1975, is de 3 Reeks uitgegroeid tot het archetype van het merk uit München. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de nieuwkomer trouw blijft aan het oorspronkelijke concept. Wel hebben de stylisten enkele details bijgewerkt, waaronder het koelrooster dat steeds groter wordt en de achterlichten in de vorm van een boemerang. Voorts staat de nieuwe BMW 3 breder op het asfalt, verloor hij 55 kilo en kan hij met een uitzonderlijk goede stroomlijn pronken.

Deze BMW is geen wildebras, maar een vlotte auto die zich neutraal gedraagt wanneer er zich bochten aandienen.

Ruimte

Achter het stuur kun je een haast perfecte rijhouding instellen en leiden enkele knoppen op het digitale instrumentenbord je vlotjes door de menu’s die je toegang geven tot het infotainmentsysteem en de instellingen. Wel jammer is dat je door het menu moet scrollen om de rijstrookbewaking aan of uit te zetten. Minder praktisch is de smalle laadopening van de koffer en de krappe achterbank die eerder voor twee dan drie personen geschikt is.

Verfijnder

Onze testwagen was een 320d (190 pk) in combinatie met een alerte en optionele achttrapsautomaat die zijn schakelgedrag aanpast aan je rijstijl, de navigatiegegevens en de gekozen rijmodus. Zo wordt in de Eco- en Comfortstand gebruikgemaakt van een vrijloopfunctie, wat het verbruik helpt te onderdrukken, en met succes. Wij noteerden een indrukwekkend gemiddelde van slechts 5,3 l/100 km. Maar de nieuwe 3 Reeks maakt nog op andere vlakken indruk. Het geluidscomfort bijvoorbeeld en de manier waarop de ophanging kleine oneffenheden verteert. Ook de hernemingen zijn toonaangevend, maar dat gebeurt allemaal op een discrete manier. Deze BMW 3 is geen wildebras, maar een vlotte rijmachine die zich overwegend neutraal gedraagt wanneer er zich bochten aandienen. De 3 Reeks is verfijnder dan ooit. Jammer dat de talrijke opties de prijs serieus kunnen aandikken. Voor wie minder wil uitgeven, is er ook een 318d met 150 pk. De goedkoopste benzine is de 320i met 184 pk.

TESTWAGEN 2.0 viercilinder (diesel), 190 pk (automaat)
TESTVERBRUIK 5,3 l/100 km
CO₂-EMISSIE 117 g/km
BUDGET
  • vanafprijs (2.0 diesel, 150 pk): € 35.950 – basisprijs testmodel (2.0 diesel, 190 pk, automaat): € 41.240
  • BIV: € 699,02
  • verkeersbelasting: € 487,22
PLUS
  • Opmerkelijk laag verbruik
  • Rijhouding
  • Rijplezier
  • Stuurgevoel
  • Geluidscomfort
  • Dynamisch en comfortabel
MIN
  • Meer vier- dan vijfzitter
  • Kleine laadopening
  • Bediening van sommige instellingen
  • Vele (soms onverwachte) opties

Ook getest

BMW 5, BMW X2, BMW X3, BMW X1

Leestip

Wist je dat de eerste auto met het BMW-logo eigenlijk een omgebouwde Austin was? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van BMW.