BMW X2

Het blijft modellen regenen bij BMW. Om de X-reeks te vervolledigen is er nu ook de X2. Een overbodige aanvulling of toch een welgekomen aanwinst in het druk bevolkte segment van de crossovers? We deden een test met de BMW X2.

Compacte afmetingen

Geen déjà-vu, maar een verfrissend dynamische nieuwkomer met een gedrongen dak, een afhellende daklijn en compacte afmetingen. Een SUV die slechts 4,36 meter meet. Dat de BMW X2 het onderstel deelt met de Mini Countryman is daar niet vreemd aan. Die compacte afmetingen dankt hij aan de dwars opgestelde motor en wielen die zich op de uiterste hoeken van het koetswerk bevinden. Zijn dynamische uiterlijk wordt aangevuld met een passend rijgedrag. Deze BMW is een waar jolijt om mee te rijden. De stuurinrichting voelt bijzonder precies aan en genereert heel wat feedback. De rolbewegingen zijn ondanks de relatief hoge ophanging beperkt, maar dat gaat zeker niet ten koste van het rijcomfort. De ophanging is absorberend en goed gedempt.

De BMW X2 biedt het meeste rijplezier op een bochtig parcours met lange waaierbochten.

BMW X2 ook met vierwielaandrijving

De basisversies zijn voorwielaandrijvers, maar onze testwagen, een 20d met tweeliter turbodiesel van 190 pk, wordt standaard gekoppeld aan een ‘slimme’ en permanente vierwielaandrijving die de motorkracht tussen vooraan en achteraan verdeelt en aanpast naargelang van de rijomstandigheden. De BMW X2 biedt het meeste rijplezier op een bochtig parcours met lange waaierbochten. Hij wordt daarbij geholpen door een overtuigende motor en een vlotte en alerte automaat met acht overbrengingen.

Pittig geprijsd

Als bestuurder word je getrakteerd op een klassiek BMW-interieur, overzichtelijk en uitstekend afgewerkt. Onze testwagen was voorzien van alle mogelijke opties, waaronder een dashboard bekleed met leder en gekleurde stiksels. De X2 is een vierzitter in de strikte betekenis van het woord en de koffer heeft een volume vergelijkbaar met dat van een compacte middenklasser. De zichtbaarheid naar achteren is beperkt, waardoor de optionele achteruitrijcamera goed van pas komt. Groot nadeel van deze BMW is zijn prijs. Onze testwagen met tal van opties kost 58.555 euro. Even slikken, dus. Zonder opties wordt dat 41.800 euro. Het gemiddelde verbruik is gelukkig wel een meevaller: 6,3 l/100 km. Tijdens langere afstanden doken we zelfs onder de 6,0 l/100 km.

  • BMW X2
TESTWAGEN
2.0 viercilinder turbomotor (diesel), 190 pk
TESTVERBRUIK
6,3 l/100 km
COâ‚‚-EMISSIE
126 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 32.100, basisprijs testmodel: € 41.800
  • BIV: € 733,16
  • verkeersbelasting: € 489,91
PLUS
  • leuk en dynamisch design
  • uitstekend en onderhoudend rijgedrag
  • combinatie motor/transmissie
  • verzorgde afwerking
  • overzichtelijk dashboard
  • verbruik
MIN
  • prijs en dure opties
  • slechts vier zitplaatsen
  • zicht naar achteren

Ook getest

BMW 3, BMW 5, BMW X1, BMW X2, BMW X3

Leestip

Wist je dat de eerste auto met het BMW-logo eigenlijk een omgebouwde Austin was? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van BMW.

Vorig artikelFiles vermijden naar het zuiden doe je zo!
Volgend artikelWas het nu 120, 70 of 50? Welke snelheidslimieten gelden in Vlaanderen?