Kia Stinger Autotest

Autotest: Kia Stinger

Een Kia die het nakijken geeft. We zijn het zo niet gewend, maar met de Stinger lukt dat wonderwel.

14/03/2018
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

Onder de motorkap van de Kia Stinger steekt een V6 benzine met twee turbo’s. Geen doetje, zoveel is zeker.

Een Kia die meer aandacht weet te trekken dan een Porsche 911; het lijkt pure fantasie, maar toch is het de realiteit. De Kia Stinger is het nieuwe topmodel van de Koreaanse autobouwer en overstijgt het alledaagse. Hij heeft meer te bieden dan een scherpe prijs en een waarborg van zeven jaar. De Stinger is een rasechte GT of Gran Turismo, en dat zie je meteen aan het design. Het koetswerk is laag, breed, lang en heeft een coupéachtige daklijn. Ook aan de details werd aandacht besteed. In de motorkap en spatborden vind je luchtextractors. De achterlichten zijn ragfijn getekend als kwamen ze rechtstreeks van een Maserati, en achter de breedspakige wielen steken rode Brembo-remklauwen.

Een Kia om mee te cruisen

Bij de topuitvoering waarmee wij reden, tellen we twee dubbele uitlaatpijpen. Het gaat om meer dan schone schijn, want onder de motorkap steekt een V6 benzine met twee turbo’s. Geen doetje, zoveel is zeker. De 3.3-liter, die niet terugschrikt om in een hoger toerental te klimmen, ontwikkelt een indrukwekkende 370 pk. Aan vermogen is er geen tekort, en om al die kracht op een veilige manier naar het asfalt te loodsen, krijgt deze topversie standaard vierwielaandrijving mee. Ook de gewichtsverdeling tussen de voor- en achterwielen is optimaal, wat maakt dat de Kia Stinger heel voorspelbaar en koersvast aanvoelt. Hij wordt daarbij nog eens geholpen door een precies aanvoelende stuurinrichting die flink wat feedback genereert en je betrokkenheid als bestuurder aanscherpt. Deze Kia is een makkie om mee te rijden. Met zijn achttrapsautomaat kun je heerlijk cruisen en, als het nodig is, de pk’s aanspreken om vlot in te voegen of in te halen. Je kiest uit vijf rijmodi. Onze voorkeur gaat naar de Comfort, omdat je op die manier niet al te abrupt van bult naar kuil hotst.

Iets minder praktisch

Auto’s die uitpakken met flink wat pk’s zijn niet altijd de meest praktische, en dat geldt helaas ook voor de Stinger. Op de open weg rijdt deze sportieve vijfdeurs met het grootste gemak, maar dat verandert als je in een meer stedelijke omgeving komt of wilt parkeren. De zichtbaarheid opzij en naar achteren laat te wensen over en met zijn 4,83 meter kun je hem niet om het even waar kwijt. Ook de grote draaicirkel is een handicap. Positief zijn dan weer de relatief grote koffer, de neerklapbare tweedelige achterbank en de beenruimte die passagiers achterin toebedeeld krijgen. Minder is de beperkte hoofdruimte achteraan en het ontbreken van een skiluik, toch een must voor een auto in deze prijscategorie.

Dure Stinger

Over geld gesproken. De fiscale lasten zijn torenhoog en het verbruik is een ware tegenvaller. Wij noteerden een gemiddelde van 12,7 l/100 km. Goedkoop is de Kia Stinger ook niet. Gelukkig krijgt hij in tegenstelling tot zijn Europese concurrenten een meer dan behoorlijke standaarduitrusting en een waarborg van zeven jaar. Voor wie in de ban is van de look, maar de kosten wat wil indijken, zijn er nog drie andere versies beschikbaar: een 2.2-liter diesel (200 pk) met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving en een 2.0-liter turbobenzine (255 pk) met achterwielaandrijving.

Lees ook

Autotest: Kia Stonic

  • Kia Stinger
  • Kia Stinger
  • Kia Stinger
  • Kia Stinger
  • Kia Stinger
TESTWAGEN3.3 V6 biturbomotor (benzine), 370 pk
TESTVERBRUIK12,7 l/100 km
CO₂-EMISSIE244 g/km
BUDGET
  • basisprijs 2.0: € 45.700 – prijs testmodel: € 54.000
  • BIV: € 8.064,45
  • verkeersbelasting: € 1.592,28
PLUS
  • design
  • prestaties
  • zoemzachte motor
  • alerte automaat
  • koersvast
  • standaard uitrusting
  • 7 jaar waarborg
MIN
  • zichtbaarheid
  • draaicirkel
  • verbruik
  • fiscale lasten
  • hoofdruimte achterin
  • geen skiluik
Deel met je vrienden:

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief