De Kia Sportage is opnieuw vernieuwd. We hebben inmiddels al met de vierde generatie van het model te maken. Is nieuwer ook daadwerkelijk beter? We zochten het voor je uit.
Vormgeving
De vorige Sportage was het bestverkochte model van Kia in Europa. De druk op zijn schouders is dus groot. Eén van de grootste veranderingen is het ‘gezicht’. De vierde generatie is meer gedurfd in vergelijking met zijn voorganger, maar door de bredere ‘tiger nose’ grille nog steeds een herkenbaar lid van de Kia-familie. Het is de meest aerodynamische Kia Sportage tot dusver. De luchtweerstand is afgenomen mede dankzij een nieuw ontworpen bodemplaat en voorbumper.
Interieur
Het nieuw ontworpen interieur van de Kia Sportage oogt rustiger en overzichtelijker. Strakke lijnen in het interieur zorgen voor een moderne uitstraling, waarbij metaalaccenten worden afgewisseld door zacht aanvoelende materialen. Het dashboard is onderverdeeld in twee secties, ‘display’ en ‘bediening’, en is volledig ingericht op het gebruiksgemak van de bestuurder. De nieuwe Sportage beschikt over aanzienlijk meer binnen- en bagageruimte. Ook op dat vlak is hij iets volwassener geworden. De voorstoelen in de Sportage zijn van een gloednieuw ontwerp en bieden meer steun en comfort.
Rijgedrag
De grotere bodemspeling biedt geen garantie voor het echte off road werk, hoewel hij wel over vierwielaandrijving (AWD) beschikt. Daarnaast helpt hij je de heuvels beklimmen en afdalen met Downhill Brake Control en Hillstart Assist Control. Op onverharde weggetjes houdt hij zich goed staande in het mulle zand. Ons testexemplaar beschikt over de compleet nieuwe gerobotiseerde zeventraps DCT- versnellingsbak, één van de snelst schakelende exemplaren op de markt, in combinatie met de 177 pk sterke 1.6-liter T-GDI. De transmissie kan het hogere koppel van de turbomotor probleemloos aan. Hij schakelt echter te snel op en reageert te traag op het gaspedaal. Dat gevoel is er ook een beetje bij de elektrisch bekrachtigde stuurinrichting; zijn reactiesnelheid voelt ietwat log aan. In de lijn der verwachting met zijn formaat, dat wel. De wegligging is stabieler geworden en de meeste geluiden en trillingen worden geïsoleerd. Over het rijcomfort is weinig te klagen.
TESTWAGEN |
1.6 T-GDi (benzine, 7 versnellingen DCT, 177 pk |
TESTVERBRUIK |
7,5 l/100 km |
CO₂-EMISSIE |
175 g/km |
BUDGET |
basisprijs: € 38.590 BIV: € 1.070,02 verkeersbelasting: € 271,70 |
PLUS |
|
MIN |
|