Rijden

Autotest: Skoda Kodiaq

Een volwaardige SUV met de ruimte van een monovolume, dat is de Skoda Kodiaq. De baan op met deze Tsjechische beer.

16/05/2017
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

Skoda Kodiaq

Interieur

Geen enkel ander merk dan Skoda is erin geslaagd om in de voorbije tien jaar zijn imago op zo’n overtuigende manier op te krikken. De Kodiaq, de nieuwste aanwinst bij het Tsjechische merk, is een volgende stap in dit proces. Een gezinswagen op poten. De bestuurder zit relatief hoog en heeft een uitstekend overzicht op het verkeer. De passagier voorin beschikt over heel wat voetruimte, en achterin heeft men evenmin reden tot klagen. Heb je zeven zitplaatsen nodig? Geen probleem voor deze Skoda. Dat is handig als het jouw beurt is om de jongens naar de voetbalmatch te voeren. Door de verschuifbare achterbank op de tweede zitrij kunnen ook degenen die helemaal achteraan zitten over aanvaardbare been- en voetruimte beschikken. Handig zijn ook de slimme opbergruimtes, met onder meer een parapluhouder.

 

Rijgedrag

Onze testwagen was voorzien van de krachtigste onder de benzines, de 2.0 TSI met 180 pk. In deze uitvoering komt hij standaard met vierwielaandrijving en de zelfschakelende DSG-versnellingsbak met zeven overbrengingen en twee koppelingen. De wegligging voelt van de Kodiaq rotsvast aan, maar de vering is bijwijlen hard, vooral wanneer je over dwarsrichels en mangaten rijdt. De motor zelf heeft een spinzacht karakter en het motorgeluid blijft opmerkelijk goed onderdrukt. Het verbruik is helaas een tegenvaller en klimt te gemakkelijk tot 10 l/100 km. Met een aangepaste rijstijl en op een gemengd parcours kan dat met 1 tot 2 l/100 km dalen.

Tip

Meer weten over de geschiedenis van Skoda? Klik dan hier.

  • Skoda Kodiaq
TESTWAGEN2.0 viercilinder (benzine), 180 pk
TESTVERBRUIK8,9 l/100 km
BUDGETvanafprijs: € 26.490

basisprijs testmodel: € 35.755
BIV: € 1054,26
Verkeersbelasting: € 411,47

CO2-EMISSIE170 g/km
PLUS
  • ruim
  • moduleerbaar en funtioneel interieur
  • zeven zitplaatsen mogelijk
  • rotsvaste wegligging
  • spinzachte motor
MIN
  • verbruik
  • niet goedkoop
  • soms harde vering

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief