Rijden

Autotest: Opel Astra

Eén van de belangrijkste nieuwkomers bij de compacte middenklassers is de kersverse Opel Astra. Een model waar de Duitse autofabrikant veel van verwacht.

01/12/2015
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

Opel Astra

Vormgeving

De nieuwe Opel Astra is lager, korter en 200 kilo slanker dan zijn voorganger. Toch is het interieur ruimer geworden, en dat merk je vooral op de achterbank, waar je 3,5 centimeter extra beenruimte hebt. De donkere achterste dakstijlen maken dat de Astra ook een stuk luchtiger oogt. Bovendien pakt hij uit met een gunstige stroomlijn, die zich vertolkt in een beperkte Cx-waarde (weerstandscoëfficiënt) van 0,29. Dat cijfer werd onder meer bekomen door de luchtstroom onderaan de auto te verbeteren.

Technologie

Achter het stuurwiel word je getrakteerd op een hertekend dashboard, waarop de functies in handige clusters zijn opgedeeld, met zowel traditionele knoppen als een aanraakscherm, maar dat laatste is soms moeilijk te bedienen tijdens het rijden. Je kunt kiezen voor een hele reeks rijhulpmiddelen, zoals een botswaarschuwing tot 60 km/u, rijstrookbewaking, dodehoekherkenning en, bijzonder spectaculair, de matrix-ledverlichting die de lichtbundel niet enkel in de lengte maar ook in vorm en breedte aanpast in functie van het verkeer en de rij-omstandigheden. De Astra is ook leverbaar met OnStar, een noodoproepsysteem dat automatisch de noodcentrale contacteert bij een ongeval. Vooraan ontdek je uitstekende stoelen, maar de bank achteraan voelt hard aan, wat niet wordt gecompenseerd door de vering, die dan weer vrij abrupt reageert op oneffenheden.

Motoren

Dankzij zijn verminderde gewicht stuurt de Opel Astra een stuk aangenamer, preciezer en speelser dan zijn voorganger. De stuurbekrachtiging filtert wel te veel feedback van de voorwielen weg. Opel voorziet een reeks nieuwe motoren. De 1.0T, een driecilinder met turbo en 105 pk laat bij ons een goede indruk na. Hij heeft een spontaan doortrekvermogen en kan gerust mee met de verkeersstroom. Een zesbak is er pas vanaf de 1.4T, een benzine met 150 pk, en de 1,6-liter diesels met 95, 110 of 136 pk.

Tip

Wil je meer weten over de geschiedenis van Opel? Klik dan hier.

  • Opel Astra
TESTWAGEN1.0 T (benzine), 105 pk
TESTVERBRUIK6,8 l/100 km
CO₂-EMISSIE99 g/km
BUDGETbasisprijs: € 20.075
BIV: € 72,7
verkeersbelasting: € 109,27
PLUS
  • uitstekende nieuwe en zuinige motoren
  • interessante uitrustingsmogelijkheden
  • verbeterde rijdynamiek, zitruimte
  • verzorgd interieur
MIN
  • veercomfort bij abrupte oneffenheden
  • harde achterbank
  • bediening aanraakschermen
  • prijs 1.0T
  • prijs van sommige opties
Deel met je vrienden:

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief