Good Year premium winterbandenAdvertentieFoto: Goodyear

Ze mogen er dan wel allemaal hetzelfde uitzien, de ene winterband is lang de andere niet. Hoog tijd om eens na te gaan wat premium winterbanden van goedkopere alternatieven onderscheidt.

Het contactoppervlak van een band is ongeveer een postkaart groot. Dat betekent dat je wagen, die toch gauw anderhalve ton weegt, op de baan gehouden wordt door vier uitgestrekte handen. Op een droog wegdek en bij positieve temperaturen slagen de meeste banden daar redelijk goed in. Maar eens de kalender naar oktober wappert en de thermometer onder de zeven graden duikt, wordt het kaf snel van het koren gescheiden. Om een performante winterband te maken, heb je immer veel technologie en nog meer knowhow nodig; twee expertises die de topmerken al meer dan een eeuw aan het perfectioneren zijn.

50 criteria

Om te kwantificeren wat een premium winterband van een B-merk onderscheidt, hanteren de grote producenten ongeveer vijftig criteria. Ter vergelijking: bandentests in de vakpers houden doorgaans maar rekening met een vijftiental eigenschappen. Tractie, remweg en zijdelingse grip op sneeuw zijn de meest voor de hand liggende parameters, maar ook de remweg op nat wegdek en de rolweerstand zijn erg belangrijk in de winter. Met die laatste eigenschap beïnvloed je namelijk het verbruik van je wagen, wat vroeger weleens een uitdaging was voor winterbanden. Gelukkig scoren kwaliteitsbanden ook op dat punt beduidend beter dan budgetbanden, zoals uit hun gunstige energielabel blijkt.

Eens de kalender naar oktober wappert en de thermometer onder de zeven graden duikt, wordt het kaf snel van het koren gescheiden.

Maar ook in vergelijking met een kwalitatieve vierseizoenenband presteert een goede winterband opvallend beter in de winter. Dat komt in de eerste plaats door de specifieke rubbermengeling met toevoeging van plantaardige oliën, die ervoor zorgt dat winterbanden ook bij vrieskou soepel blijven om zich consequent in het wegdek te klauwen. Andere bandentypes hebben hogere temperaturen nodig om optimaal te functioneren. Daarnaast heeft een winterband meer en vooral fijnere groeven waar een veelvoud aan metalen plaatjes in verwerkt zit. Zo blijft de sneeuw er niet aan plakken en rijdt het loopvlak zichzelf schoon.

Extra sneeuwvlokje

Het komt er dus op aan om banden te ontwikkelen die niet op één discipline goed scoren en op de rest matig, maar over de hele lijn topprestaties neerzetten. Bovendien zijn de grote bandenproducenten van mening dat een winterband sneller gewisseld moet worden dan bij de minimale profieldiepte van 1,6 millimeter. Zo integreerde Goodyear in zijn vernieuwde winterbandenserie UltraGrip een extra sneeuwvlokje in de buitenrand van het loopvlak dat al bij 4 millimeter verdwijnt, omdat topprestaties op sneeuw niet gegarandeerd kunnen worden als de band feller versleten is. Meer weten over winterbanden? Kijk dan zeker eens op vab.be/banden. En maak tijdig een afspraak met je bandencentrale om vanaf 1 oktober de winter in alle veiligheid tegemoet te rijden.

 

Lees ook

Feiten en fabels over winterbanden.

Hoe bewaar je zomer- of winterbanden het best?

In welke landen zijn winterbanden verplicht?

Vorig artikelMag je een eenrichtingsstraat achteruit inrijden?
Volgend artikel(Comme) Chez Soi: afhalen bij sterrenrestaurants