vastgevroren laadkabels elektrische auto winter ladenFoto: iStock

Nieuwe technieken zorgen voor nieuwe vormen van pechgevallen. Dat merken ook onze VAB-wegenwachters die oproepen krijgen voor laadkabels die door het vriesweer vast komen te zitten.

Het aandeel elektrische auto’s en plug-in hybrides stijgt in het wagenpark en dus duiken die auto’s ook vaker op in de pechstatistieken van VAB. Ook elektrische en hybride voertuigen ondervinden hinder van de koude temperaturen. De actieradius van elektrische wagens neemt af, omdat de capaciteit van de batterij vermindert en het verbruik toeneemt. Daarnaast kan de stekker van de laadkabel vastvriezen bij extreme koude en vocht. De bestuurder krijgt de kabel dan niet uit de stekker getrokken. Opvallend: in vergelijking met hun marktaandeel komen elektrische en hybride voertuigen proportioneel vaker voor in de pechstatistieken. Maar ook dieselwagens hebben last van de koude van de voorbije dagen.

 
Marktaandeel*
Aandeel winterpiek
Diesel
47,8%
61%
Benzine
48,3%
27%
Hybride
2,6%
4,6%
Elektrisch
0,4%
1,3%

*wagenpark 2020 volgens FOD Mobiliteit

Help, de stekker zit vast

Een verklaring voor het hogere aandeel dieselauto’s is dat het vaak gaat om wagens die gebruikt worden voor woon-werkverkeer en nu dus meer stilstaan, waardoor de batterij ontlaadt. Ook gebruiken dieselwagens gloeibougies, die bij deze koude temperaturen meer energie en elektriciteit vragen van de batterij.

Bij de elektrische en hybride voertuigen zag VAB een nieuw type pechgeval opduiken. Een belangrijk deel van de oproepen kwam van eigenaars die de stekker van de laadkabel niet uitgetrokken kregen. Door een combinatie van vocht en vriesweer kwam de vergrendeling vast te zitten, waardoor de stekker niet op de gewone manier kon worden verwijderd. Er bestaat een noodvoorziening om deze los te krijgen, maar als ook dat niet lukte, moesten de VAB-Wegenwachters gebruikmaken van een warmtebron zoals een haardroger om de laadkabel los te krijgen.

Winterbanden zijn handig op je elektrische auto

Winterbanden bewijzen hun nut vanaf temperaturen onder 7°C, maar bij elektrische wagens kunnen ze nog een groter voordeel hebben. Die hebben namelijk altijd een automatische aandrijving, waardoor je als bestuurder minder ‘trucjes’ kan toepassen om op (zeer) gladde ondergrond weg te rijden, bijvoorbeeld door in tweede versnelling te vertrekken. Bovendien bieden elektrische voertuigen ook het volledige aandrijfkoppel vanaf de start, wat kan zorgen voor doorslippende wielen. Een goede winterband biedt een veel betere tractie, wat het vertrekken vereenvoudigt. Dit is vooral handig wanneer je uit een parking moet vertrekken met gedraaide wielen of bij het starten op een lichte helling. VAB heeft verder nog 5 tips om elektrisch te rijden bij koud weer zodat de actieradius van de batterij optimaal blijft.

Tip: VAB-wegenwachters worden getraind om te werken aan elektrische voertuigen. Je kunt dus met een gerust hart een VAB-Pechbijstand afsluiten voor een elektrische wagen.

 

Lees ook

5 tips voor elektrisch rijden bij koud weer

Zo moet je rijden bij winterse omstandigheden

Welke wintertips werken en welke niet?

Winterbanden, de feiten en fabels

Vorig artikelGetest: Land Rover Defender
Volgend artikel5 tips voor elektrisch rijden bij koud weer