Land Rover Defender

Het heeft zijn tijd geduurd, maar de iconische Land Rover Defender heeft eindelijk een opvolger en die komt in twee versies. Wij rijden de grootste, de 110, proef.

Door hun uitgesproken karakter zijn sommige automodellen moeilijk te vervangen. Denk maar aan klassiekers als de kever en de 2CV. De Defender hoort zeker ook in dat rijtje thuis. De oorsprong van deze compromisloze 4X4 ligt ruim zeventig jaar achter ons. Uiteraard evolueerde hij door de tijd heen, maar het basisconcept bleef intact. In 2016 rolde het laatste exemplaar van de montagelijn. Het was vier jaar wachten op een nieuwe versie en die is er nu in twee koetswerkvarianten. De ‘korte’ heet 90 en de lange ‘110’. De cijfers verwijzen naar de wielbasis in inches.

Samen op avontuur

Met zijn lengte van net iets meer dan 5 meter en 2,10 meter breedte is de nieuwe Defender 110, zeker naar Europese normen, een gigant. Parkeren doe je niet zomaar overal en heel wat garages zijn te krap om onderdak te kunnen bieden. De Defender is gemaakt voor weidse wegen en vlakten – het grote avontuur, weet je wel; en dat kun je delen met heel wat mensen. In de Defender 110 kun je tot zeven zitplaatsen creëren, verdeeld over drie rijen. Laat je de derde rij ongebruikt, dan lijkt de laadruimte wel een loft – drie keer het formaat van wat je in bijvoorbeeld een Polo kwijt kunt.

Luxueus en robuust

Achter het stuur heb je een majestueus gevoel. Je zit hoog met een uitstekend uitzicht over de vlakke motorkap. Aan elleboogruimte heb je geen tekort. Overal ontdek je handige opbergruimten en voor de afwerking en aankleding hebben ze bij Land Rover een evenwicht gevonden tussen een luxueuze en robuuste uitstraling. De tellerpartij is digitaal. Centraal prijkt een aanraakscherm met vlak daarbij een kort pookje voor de bediening van de standaard achttrapsautomaat.

Achter het stuur van de Defender 110 heb je een majestueus gevoel. En ook aan elleboogruimte geen tekort.

Milde krachtpatser

Onder de motorkap van onze testwagen, in de weelderige ‘First Edition’-uitvoering, steekt een volledig nieuwe zes-in-lijn met een capaciteit van 3,0 liter en een vermogen van maar liefst 400 pk. Dat deze krachtpatser een milde hybride is, dient eerder als karig ecologisch schaamlapje dan ware CO2-remmer.

Gepolijst rijgedrag

Qua constructie heeft de nieuwe Land Rover Defender niets meer te maken met zijn voorganger, want van een afzonderlijk chassis is geen sprake meer. Het koetswerk is nu zelfdragend en uit licht aluminium vervaardigd, maar daarmee is de Defender nog geen lichtgewicht. De vele toebehoren maken dat hij met gemak de 2,3 ton overstijgt. Niets belet dat deze 4X4 verbazingwekkend uit de startblokken komt. Vanuit stilstand bereikt hij de 100 km/u in iets minder dan 7 seconden. Vooral indrukwekkend is de manier waarop hij dat doet. Het lijkt allemaal geen moeite te kosten. Het lijzige karakter van de zescilinder en het vlot schakelen van de automaat helpen daar uiteraard bij. Maar ook de ophanging (luchtvering bij ons testexemplaar) zorgt voor een gepolijst gedrag.

Op het onverharde

Op de gewone weg is de Defender zonder meer indrukwekkend, maar hoe zit het op het onverharde? Kan hij meer aan dan de spreekwoordelijke plas voor de deur? En of! We jaagden hem door modderpoelen en nooit hadden we de indruk dat we over de limiet gingen. Via toetsen selecteer je één van de zes rijmodi en het systeem kiest zelf hoe de tractie verdeeld wordt, of kruipversnellingen en geblokkeerde differentiëlen worden ingezet en of de rijhoogte wordt aangepast. Bovendien kun je via het aanraakscherm de aandrijving ‘personaliseren’. Om deze kolos makkelijker over een moeilijk en benepen parcours te loodsen, is er een 3D-camerasysteem en ClearSight Ground View, waarmee je als het ware door de motorkap kijkt en de wielen tegenover de ondergrond ziet. Indrukwekkend.

Het systeem kiest zelf hoe de tractie verdeeld wordt, of kruipversnellingen en geblokkeerde differentiëlen worden ingezet en of de rijhoogte wordt aangepast.

En het prijskaartje…

De nieuwe Land Rover Defender zorgt voor een enorme technische evolutie tegenover zijn voorganger. Op het onverharde maakt hij indruk en in minder uitzonderlijke omstandigheden verbaast hij met zijn comfort en prestaties. Bovendien kun je deze Land Rover met ontelbare opties (van een lier tot een dakdrager) en toebehoren aankleden om hem werkelijk naar je eigen smaak te hebben. Er is echter een keerzijde. Als je de prijs hoort, is het even schrikken. De versie waarmee wij reden, is bovendien een fiscale tegenvaller en het verbruik klimt gemakkelijk tot 11l/100 km en meer. Voor de Defender is de dieselversie of de plug-in hybride/benzine een betere keuze.

  • Land Rover Defender
TESTWAGEN
3.0 zescilinder turbobenzine/hybride, 294 kW/400 pk
TESTVERBRUIK
11,8 l/100 km
CO₂-EMISSIE
256 g/km (WLTP)
BUDGET
  • basisprijs (3.0 zescilinder turbodiesel, 147 kW/200 pk):  € 51.100 – testmodel: € 84.400
  • BIV: € 3.477,31
  • verkeersbelasting: € 895,64
PLUS
ontspannen rijden
MIN
prijskaartje

Leestip

Wist je dat VAB ook een tijdje Land Rovers in z’n wagenpark had? Meer van dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Land Rover. Of geniet mee van het mooie verhaal van de Land Rover van Frank die zijn auto Landy doopte.

Vorig artikelStrooien op fietspaden, doen ze dat eigenlijk?
Volgend artikelNieuw soort pechgeval: vastgevroren laadkabels