elektrisch rijden bij koud weerFoto: Shutterstock

Ook elektrische wagens kunnen last hebben van koud weer. VAB geeft een aantal tips om de actieradius hoger te houden en problemen tijdens de winter te voorkomen.

Waarom daalt de actieradius?

Elektrisch rijden bij koud weer vraagt wat meer aandacht. Bij temperaturen onder de 0°C neemt de capaciteit van een batterij namelijk af. Dit is zo bij de startaccu, maar ook bij de hoogspanningsbatterij van elektrische voertuigen, en dus daalt de actieradius. Dat komt omdat bij koude de elektronen minder snel gaan bewegen en door die hogere weerstand verlopen de chemische processen trager. Dit geldt zowel voor de afgifte van stroom als voor de opname van stroom, waardoor ook het laadproces van elektrische voertuigen langer kan duren bij koude temperaturen.

Hoger verbruik, hoezo?

De verwarming verbruikt bij een elektrische wagen meer dan bij een traditionele auto. Hoe kan dat? Een elektromotor heeft een heel hoog rendement, waardoor hij zijn energie vooral omzet in beweging. Anders dan bij een auto met een diesel- of benzinemotor, produceert een elektrische wagen maar heel weinig warmte. Niet enkel de motor moet verwarmd worden om op bedrijfstemperatuur te geraken, ook het interieur moet opgewarmd worden. Bij een klassieke auto is de interieurverwarming een bypass van het koelsysteem, dat in de winter uitstekend werk verricht en dus geen extra energie vergt. De motor van een elektrische auto geeft geen warmte af en dus moet een elektrische wagen op een andere manier voor interieurwarmte zorgen. De meeste elektrische wagens gebruiken hiervoor een warmtepomp.

Elektrisch rijden in de winter: 5 tips

1. Kleed je warmer aan

Het verwarmen van je elektrische wagen kost veel energie. Kies daarom een warme trui. (Rijden met een jas aan blijft afgeraden). Zo kan je de verwarming enkele graden lager laten staan.

2. Kies voor stoel- en stuurverwarming

Steeds meer elektrische auto’s zijn uitgerust met verwarmde stoelen en een verwarmd stuur. Deze systemen gebruiken weliswaar veel energie, maar ze werken via de klassieke 12 volt batterij (de startbatterij) van de wagen. Ze knagen dan ook minder aan de autonomie dan de warmtepomp die het volledige interieur opwarmt en rechtstreeks van stroom wordt voorzien door de hoogspanningsbatterij, die ook de elektromotor voedt.

3. Gebruik de timer van de voorverwarming

Heel wat elektrische auto’s bieden een pre-heat functie, handig voor elektrisch rijden bij koud weer. Via een timer kun je het vertrekuur programmeren. Zo zal de wagen een kwartier voor vertrek het interieur (en de batterij) opwarmen. Dat is niet alleen comfortabel, je verspilt ook geen autonomie omdat je auto via de laadkabel rechtstreeks stroom neemt van het net. Eens opgewarmd, is het extra stroomverbruik om de temperatuur te handhaven beperkt.

4. Hou rekening met een (iets) langere laadtijd

Omdat de weerstand in de batterij groter wordt naarmate de temperatuur daalt, zal het laadproces (iets) langer duren. Hou hier rekening mee, zodat je op tijd kunt vertrekken.

5. Bij extreme koude en vocht niet buiten laden

De beste manier om te voorkomen dat de vergrendeling van de stekker vast komt te zitten bij extreme koude en vocht is de auto niet buiten op te laden. Bij hybride wagens levert dit geen probleem, want zij beschikken ook over een motor op fossiele brandstof. Wie 100% elektrisch rijdt, zoekt echter het best een alternatieve laadplaats of let goed op dat er geen neerslag aan de stekkeraansluiting komt.

Tip: VAB-wegenwachters worden getraind om te werken aan elektrische voertuigen. Je kunt dus met een gerust hart een VAB-Pechbijstand afsluiten voor een elektrische wagen.

 

Lees ook

6 tips om te rijden in winterse omstandigheden

Welke wintertips werken en welke niet?

Wat te doen bij slippen?

Vorig artikelNieuw soort pechgeval: vastgevroren laadkabels
Volgend artikelLove shacks: romantiek verzekerd in deze liefdesnestjes