snelweg door Lyon vermijden filerecord in FrankrijkFoto: Shutterstock

Tijdens de zomermaanden slibt de snelweg door Lyon helemaal dicht. Zijn er andere manieren om de stad te passeren? VAB testte twee alternatieven voor je uit.

Wie in juli of augustus naar Zuid-Frankrijk rijdt, moet in Lyon z’n geduld op de proef stellen. ’s Morgens vroeg al sta je er te bumperen op de A6/A7. Toen die snelwegen werden aangelegd, was de auto nog het toonbeeld van vooruitgang en rolden ze dwars door Lyon de grijze loper uit. Er bestaan al jaren plannen om het verkeer uit het centrum te halen door een extra snelweg aan te leggen in het westen, maar die zijn ondertussen in de prullenbak beland. De meeste gps-toestellen en apps leiden toeristen standaard dan ook over de M6/M7, zoals het stuk van de Autoroute du Soleil dat door Lyon dendert tegenwoordig heet.

Alternatieve routes door VAB getest

Kun je de snelweg door Lyon vermijden via een alternatieve route? Zeker! Wat velen niet weten is dat Lyon, net als Parijs, een périphérique heeft én dat er sinds de jaren negentig een contournement rond Lyon is. Met drie teams trok VAB naar Frankrijk om de drie routes uit te proberen, op zoek naar de voor- en nadelen.

1. De standaardroute over de M6/M7

De grote flessenhals in Lyon is de Fourvièretunnel. Daar moet het verkeer plots van drie naar twee rijstroken. Dat de A6/A7 op die plek nu M6/M7 heet, is niet toevallig. Deze weg zal in de komende jaren evolueren naar een stadsboulevard. De bedoeling is om verkeer op die as te ontmoedigen, zodat de stad leefbaarder wordt. Eén van de eerste maatregelen was het verlagen van de snelheid naar 70 km/u. Sinds kort is de linkerrijstrook ingericht als carpoolstrook, wat wordt aangegeven met een witte ruit boven de weg. Je mag er enkel rijden als je met minstens twee personen in de wagen zit of als je een groen Crit’Air-milieuvignet hebt. Nog een maatregel is het bannen van doorgaand vrachtverkeer. Dat is dan weer in het voordeel van toeristen.

Tip voor een autovakantie naar Frankrijk

Je VAB-Pechverhelping kun je uitbreiden met de optie Frankrijk/Duitsland. Zo kun je altijd rekenen op de hulp van VAB! Ook geen zin om aan te schuiven aan Franse tolpoortjes? Neem een Bip&Go badge! Vlot door de péage waardoor je minder tijd verliest.

2. De périphérique van Lyon

De stadsring van Lyon loopt via het oosten. Je moet de périphérique, of de Boulevard Laurent Bonnevay zoals hij op sommige delen wordt aangeduid, zo’n drie kilometer voor de Fourvièretunnel volgen (richting Marseille). Daarmee vermijd je de tunnel, maar tijdens zwarte weekends reikt de file tot ver daarvoor. Je zal er dus niet alle problemen mee kunnen vermijden. Erg weinig toeristen nemen de périphérique, omdat je er tol moet betalen (2,4 euro). Het eerste deel, dat voor een groot stuk uit tunnels bestaat, rijdt daarom aangenaam. Na de tunnels, waar het tolstation ligt, komt er best wat lokaal verkeer bij via op- en afritten. Hoewel de stadsring overwegend drie rijstroken telt, moet al het verkeer dat terug naar de Autoroute du Soleil wil over één rijstrook. Opnieuw een flessenhals dus.

3. De contournement rond Lyon via de A46

Een pak interessanter is de A46 (E15), die langs het oosten in een boog om Lyon gaat. Je neemt deze route kort na het tolstation van Villefranche-Limas, richting Marseille, op zo’n 22 kilometer voor de Fourvièretunnel. Daarmee omzeil je de tunnel én de files die zich ervoor vormen. De weg voelt rustiger aan, telt voornamelijk twee rijstroken en heeft een hogere maximumsnelheid. Een nadeel is dat het doorgaand vrachtverkeer dat niet meer op de M6/M7 mag vooral deze route volgt.

De A46 is een valabel alternatief. Bij de route langs de périphérique zien we weinig voordelen.

Conclusie

Kun je de snelweg door Lyon vermijden? Ja, maar in normale verkeersomstandigheden blijft de M6/M7 de snelste route, al is het verschil met de A46 verwaarloosbaar. De périphérique vraagt het meeste tijd en buiten het ondertunnelde gedeelte waar het rustiger is, zien we weinig voordelen aan deze route. De A46 is daarom een valabel alternatief. Let wel, tijdens rode en zwarte weekends zit heel de regio rond Lyon vast. Verwacht dus geen mirakels van de A46. Een extra optie die het overwegen waard is tijdens drukke weekends is de A39 volgen in Dijon richting Genève en vervolgens via de A40 en A42 aansluiten op de A46 rond Lyon. Die hele route is 38 kilometer langer, maar minder verzadigd door toeristisch verkeer.

M6/M7
Périphérique
A46
Aantal rijstroken
Overwegend 3 per rijrichting (tunnel 2)
Overwegend 3 per rijrichting (tunnels 2)
Overwegend 2 per rijrichting
Snelheid
50/70
70
90/110/130
Extra afstand
/
13 km
19 km
Extra tijd bij nulmeting
/
10 min
3 min
Voordelen
-Weinig vrachtverkeer
-3 rijstroken na tunnel
-Weinig gekend alternatief
-3 rijstroken na tunnels
-Minder gekend alternatief
-Hogere maximumsnelheid
-Combineerbaar met route langs A39/A40/A42
Nadelen
-Drukte aan Fourvièretunnel
-Lagere maximumsnelheid
-Compleet verzadigd
-Tol
-Lokaal verkeer na tunnels
-Flessenhals bij A7
-Lagere maximumsnelheid
-Meer vrachtverkeer
-2 rijstroken

Hoe deden we de test?

VAB reed met drie teams naar Lyon. De route werd telkens afgelegd met de toegelaten maximumsnelheid. Tol werd betaald met de Bip&Go-badge uit de VAB-webshop, tanken deden we met een VAB-Tankkaart. Om de invloed van eventuele incidenten op één van de routes uit te sluiten deden we een nulmeting op een rustige zondag. Op deze manier konden we de voor- en nadelen het best ervaren. Tijdens drukke weekends zal het op alle routes aanschuiven zijn.

Vorig artikelWat gebeurt er precies met je bagage na de check-in?
Volgend artikelZiek op vakantie? Reis annuleren? Dit moet je doen!