Foto: Shutterstock

Heb je een ongeval, medische kosten in het buitenland of moet je je reis annuleren? Wat je ook meemaakt, je wil op een vlotte manier de kosten terugbetaald krijgen. Hoe sneller je dossier in orde is, hoe sneller wij aan de slag kunnen. We geven je daarom een overzicht van wat we nodig hebben. 

Allereerst, en heel belangrijk: verwittig (na de hulpdiensten) altijd de VAB-alarmcentrale in geval van pech, een medisch voorval, reisonderbreking of vroegtijdige terugkeer. Ga niet op eigen houtje beslissingen nemen over een terugkeer, vluchten of hotels boeken of andere kosten maken. VAB is er om te helpen, laat onze professionals dus het werk doen! Je kunt ons dag en nacht bereiken op +32 3 253 65 65.

Hoe dien je nadien een dossier in bij VAB? Volg onderstaande stappen voor de situatie die op jou van toepassing is en maak een zo volledig mogelijk dossier op en mail alle documenten samen naar klantenbetalingen@vab.be. Als je medische kosten hebt gehad in het buitenland, kan het zijn dat de documenten pas later toekomen. Mail dan gerust al door wat je ontvangen hebt. Een volledig dossier zorgt voor de snelste verwerking.

Annulatie van een reis (VAB-Annulatieverzekering)

  • Vul het aangifteformulier annulatie volledig in of laat dit invullen door het reiskantoor in geval van boeking via een reiskantoor
  • Bezorg ons de originele bestelbon van de reis
  • Bezorg ons de annulatiekostenfactuur te verkrijgen via het reiskantoor, of een bewijs waarop de annulatiekost vermeld staat (indien je bijvoorbeeld zelf geboekt hebt)
  • Bij ziekte/ ongeval: een volledig ingevuld medisch aangifteformulier
    Bij overlijden: overlijdensattest
    Bij een andere reden: officiële bewijzen/attesten

Reisonderbreking (VAB-Annulatieverzekering)

  • Vul het aangifteformulier Annulatie volledig in
  • Bezorg ons de oorspronkelijke bestelbon van de reis
  • Bezorg ons een bewijs dat je vroegtijdig bent teruggekeerd (hotel, vlucht) en of er van het hotel een financiële tussenkomst/tegemoetkoming was
  • Bewijs van overlijden/ ziekte familielid in België
    Bewijs van ziekte of ongeval in het buitenland en het attest van een arts in het buitenland

Medische kosten in het buitenland (VAB-Reisbijstand)

  • Vul het algemeen aangifteformulier volledig in
  • Voeg het attest van het ziekenfonds toe (bewijs van hun tussenkomst) samen met de kopie van de facturen
  • Bezorg ons de facturen van andere bijkomende kosten (verblijfskosten, vervoersbewijzen, …) voeg je ook toe

Vroegtijdige terugkeer (VAB-Reisbijstand)

Bagage verloren of gestolen (VAB-Bagageverzekering)

  • Vul het algemeen aangifteformulier volledig in
  • Verloren of gestolen bagage tijdens het transport: doe aangifte bij de transport- of vliegtuigmaatschappij. Bezorg ons de vaststelling én afrekening/ het attest van weigering. Voeg ook de aankoopfacturen en de bagagelabels toe.
    Diefstal: bezorg ons de aankoopfacturen, PV
    Vertraging bagage van min 12 uur: doe aangifte bij de transport- of vliegtuigmaatschappij. Bezorg ons hiervan het attest samen met de bagagelabels, vliegtuigtickets en aankoopbewijzen van goederen van eerste noodzaak.
Vorig artikelWat gebeurt er precies met je bagage na de check-in?
Volgend artikelSteeds vaker platte band op reis