Jeep AvengerFoto's: Lorenzo Poli

De allereerste elektrische wagen van Jeep werd meteen ‘Car of the Year’. Hij is ontworpen én geproduceerd in Europa. Het Amerikaanse merk vertaalde zijn DNA naar een compacte SUV met de Europese klant voor ogen. Resultaat: de Jeep Avenger. Wij hebben hem uitgebreid getest.

De kleinste Jeep

Met zijn lengte van 4,08 meter is de Avenger dan wel de meest compacte Jeep, toch biedt hij vooraan voldoende plek voor de inzittenden en combineert hij die ruimte met een mooi en degelijk afgewerkt en functioneel interieur. De driedubbele flessenhouder in de middenconsole vonden wij heel praktisch en is maar een voorbeeld van de 34 liter aan opbergruimte. Minder ruim is de achterbank, vooral aan de knieën. Grotere volwassenen zullen daar enkel voor korte verplaatsingen genoegen mee nemen. De bagageruimte van 355 liter is dan weer correct voor deze klasse. Handig is ook de dubbele bodem. Met de achterbank plat kun je dan weer geen vlakke laadvloer creëren, omdat het batterijpakket onder de achterbank in de weg zit.

Buiten de platgereden paden

De nieuwe Avenger is tevens de eerste Jeep met voorwielaandrijving die standaard uitgerust is met het Selec-Terrain-systeem en Hill Descent Control. Beide systemen zorgen samen met de bodemvrijheid van 20 centimeter, de aanrijhoek van 20 graden en de afrijhoek van 32 graden voor terreincapaciteiten die in dit segment ongekend zijn en waarmee je de avonturier in jezelf kunt uitdagen. Maar overdrijven doe je beter niet. De Avenger is toch veeleer een SUV om in te zetten voor woon-werkverkeer, ook al bevordert de draaicirkel van slechts 10,5 meter de wendbaarheid op kronkelende offroad wegen.

Jeeps eerste EV biedt terreincapaciteiten die in dit segment ongekend zijn en waarmee je de avonturier in jezelf kunt uitdagen.

Comfortabele rit

De ingenieurs investeerden veel energie in de ophanging en dat merken we. De compacte SUV rijdt zeer comfortabel. Trillingen worden netjes uitgefilterd en zelfs vluchtheuvels nemen is aangenaam. Bovendien reageert de Jeep Avenger direct op input van de bestuurder. Dankzij zijn onmiddellijk beschikbare koppel (typisch voor elektrische wagens) levert hij dynamische prestaties en onderscheidt hij zich door zijn stilte. Heerlijk! Toch heeft hij in de bochten de neiging tot hangen en ook bij fel remmen durft hij al eens te duiken, al is het niet overdreven.

Goed rijbereik

De nieuwe elektrische aandrijflijn met 400 volt-elektromotor heeft een actieradius tot 400 kilometer (WLTP) en dat mag je vrij letterlijk nemen, zo blijkt uit onze test. Heb je range anxiety, weet dan dat je met de standaard snellaadmodus in slechts 3 minuten 30 kilometer actieradius kunt bijladen. Opladen van 20 tot 80 procent kan in 24 minuten. Ook praktisch is de handenvrije elektrische achterklep – een zeldzaamheid in deze klasse – en standaard op de populairste versies Altitude en Summit. Een aanbod van 150 Jeep Authentic-accessoires stellen je in staat jouw Jeep Avenger te personaliseren. Zo kan jij alvast met een unieke wagen de baan op!

  • Jeep Avenger
TESTWAGEN
Jeep Avenger Summit, 115 kW/156 pk
TESTVERBRUIK
16 à 17 kWh/100 km
CO₂-EMISSIE
0 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 38.500 , prijs testmodel: € 43.500
  • BIV: € 0
  • verkeersbelasting: € 0
PLUS
  • Laag verbruik
  • Voor woon-werkverkeer én offroad plezier
  • Personaliseerbaar
  • Handenvrije elektrische achterklep
MIN
  • Neiging tot hangen in bochten bij hogere snelheid
  • Duiken bij noodrem
Vorig artikelElektrificatie en ouder wagenpark zorgen voor langere en meer interventies bij VAB
Volgend artikelVAB-Alarmcentrale krijgt toevloed aan oproepen uit Noord-Italië door noodweer