elektrische wagen takelenFoto's: Wim Kempenaers

VAB merkt dat het gemiddeld aantal interventies per voertuig stijgt. Takelingen van elektrische wagens duren langer en het oudere wagenpark vraagt meer interventies.

De elektrificatie van het algemene wagenpark is niet altijd een goednieuwsshow. Dat heeft VAB het afgelopen jaar gemerkt. In tegenstelling tot wat algemeen gedacht wordt, hebben elektrische wagens even vaak en soms zelf vaker af te rekenen met pech. De perceptie leeft dat elektrische voertuigen vooral moeten geholpen worden omwille van een lege aandrijfbatterij, maar dat komt bijna niet voor. De voornaamste redenen waarom elektrische auto’s stranden, zijn een lege 12V-batterij en vooral bandenpech. Deze wagens hebben namelijk een groot koppel en in combinatie met het hoge gewicht van zo’n voertuig leidt dit geregeld tot problemen met de banden.

Een takeling van een elektrisch voertuig waarbij twee of vier wielen geblokkeerd zijn, neemt ook meer tijd in beslag. Zo’n auto mag niet zomaar getakeld worden op de traditionele manier. Elk takelvoertuig van VAB is hiervoor wel uitgerust, maar omdat er meer handelingen nodig zijn, kan een wegenwachter minder interventies uitvoeren op een dag.

Ook meer pech bij traditionele wagens

Enerzijds neemt het aantal interventies bij elektrische auto’s dus niet af en anderzijds stijgt het aantal interventies bij wagens die op fossiele brandstoffen rijden. Het wagenpark in ons land is ouder geworden. Een auto in België was in 2022 gemiddeld 9 jaar en 9 maanden oud, of een stijging van 5 maanden in één jaar tijd (cijfers Febiac). Deels is dat een gevolg van uitgestelde leveringen van nieuwe voertuigen, maar een andere oorzaak is dat de consument niet meer weet welke aandrijfvorm hij nu moet kiezen voor een volgende wagen. Uit een bevraging van VAB bij 2000 Belgen bleek al dat 43% van de mensen die de aankoop van een nieuwe wagen uitstelt dit doet omdat men twijfelt over de aandrijfvorm. De aankoop van een auto neemt een behoorlijke hap uit het gezinsbudget en dus gaan de meeste consumenten daarbij niet over één nacht ijs. Vaak wordt besloten om langer te blijven rijden met de huidige wagen.

Dit alles leidt tot een hoger aantal interventies per wagen, zowel bij wagens op fossiele brandstoffen als bij elektrische auto’s. Meer en langere interventies zorgen voor hogere kosten, iets wat bovenop de inflatie komt. Een evolutie die VAB enigszins zorgen baart.

 

Lees ook

Mag je een elektrische wagen duwen of slepen?

7 tips om met de elektrische wagen op vakantie te gaan

Mag een elektrische auto een aanhangwagen trekken?

Vorig artikelLandhuis Eikenburg, een duik in de Westhoek
Volgend artikelGetest: de nieuwe Jeep Avenger