Hyundai BayonFoto's: Jonathan Godin

Bij Hyundai hebben ze al wat SUV’s in het gamma maar daar kon er nog wel eentje bij dachten ze. Et voilà, zie hier de Hyundai Bayon, de kleinste van de klas.

Kleine broer

Een afgeleide van de Hyundai i20 en, ondanks de extra centimeters, de kleine broer van de Kona. De Hyundai Bayon is een extra SUV in het gamma, hoewel de relatief lage koetswerklijn eerder de aanpak van een crossover verraadt. Het interieur leent hij van de i20. Het digitale dashboard is identiek en dat geldt ook voor de harde kunststof die de boordplank en deurpanelen siert. De Bayon mag dan elf centimeter langer zijn dan de i20, veel meer beenruimte biedt hij niet, want de wielbasis blijft identiek. Enkel de koffer groeit aanzienlijk tot 407 liter, maar door de 48 volt-batterij onder de koffervloer gaat extra opbergruimte verloren.

De Hyundai Bayon is een extra SUV in het gamma, hoewel de relatief lage koetswerklijn eerder de aanpak van een crossover verraadt.

Hybride

Wij testen de milde hybride met onder de motorkap een éénliter driecilinder turbomotor, goed voor 100 pk. Deze spaarvariant beschikt over een riemaangedreven elektromotor/generator die de verbrandingsmotor bijstaat bij het vertrekken en accelereren. Gedurende het remmen/uitbollen wordt de elektromotor als generator gebruikt en laadt hij de batterij op. Het systeem maakt de driepitter een beetje zuiniger. In vergelijking met dezelfde versie zonder het milde hybride 48 volt-systeem daalt het normverbruik van 5,4 naar 5,3 l/100 km en de CO2-emissie van 123 naar 120 g/km. Om maar te zeggen dat de verbruikswinst niet spectaculair is, maar alle beetjes helpen. Wie er overigens nog een gram CO2 wil afhalen, kan kiezen voor de (optionele) gerobotiseerde zeventrapsautomaat. Verder biedt de Bayon een inschikkelijke demping met het oog op comfort. Hyundai voorziet al naargelang van het uitrustingsniveau een uitgebreid aanbod aan elektronische rijhulpsystemen.

  • actie
TESTWAGEN
driecilinder benzine turbomotor 1.0 t-GDi met manuele 6-bak, 77 kW/100 pk
TESTVERBRUIK
6 l/100 km
CO₂-EMISSIE
120 g/km
BUDGET
  • vanafprijs (1.2 Air): € 19.299 – basisprijs testmodel (1.0 T-GDi 48V): € 24.599
  • BIV: € 113,68
  • verkeersbelasting: € 117,54
PLUS
  • Ruime koffer
  • Pittige turbomotor
  • Up-to-date met digitaal dashboard
  • Tal van elektronische rijhulpmiddelen
MIN
  • 48 volt-batterij slokt bagageruimte op
  • Vrij hoge laaddrempel koffer
  • Beperkte verbruikswinst bij milde hybride
Vorig artikelDe hotspots van Düsseldorf
Volgend artikelWat gebeurt er achter de schermen als je naar de VAB-alarmcentrale belt?