VAB-alarmcentraleFoto's: Wim Kempenaers

Bij pech onderweg bel je naar VAB. Simpel. Maar wat gebeurt er achter de schermen na jouw telefoontje? Wij volgden Saskia’s pechgeval van begin tot einde.

Hallo met VAB, hoe kan ik u helpen?

Saskia heeft een pechdag. Haar wagen weigert plots dienst en is met de beste wil van de wereld niet meer aan te praat te krijgen. Dankzij haar lidmaatschap bij VAB kan ze meteen de juiste hulp inroepen. Op haar lidkaart in het handschoenkastje vindt ze het nummer van de VAB-Alarmcentrale: 078/222.222. “Goeiedag, met VAB. Hoe kan ik u helpen?”, vraagt Sybil. Zij werkt op de VAB-Alarmcentrale en is samen met haar collega’s jouw eerste contactpersoon bij VAB. Aan de hand van Saskia’s lidnummer zoekt Sybil haar adresgegevens en nummerplaat op. Ze noteert in het computersysteem wat voor soort pech Saskia precies heeft, waar ze exact staat en vraagt eventuele extra informatie op. Een auto met vierwielaandrijving heeft bijvoorbeeld een ander soort pechwagen nodig. Eens alles genoteerd, kan Sybil checken of er op dat moment veel andere pechgevallen zijn. Op basis daarvan geeft ze aan hoe lang Saskia ongeveer zal moeten wachten.

 

De meest geschikte wegenwachter

Wanneer Sybil het pechgeval heeft ingegeven in het computersysteem gaat de pechmelding naar de dispatchafdeling. Daar kan Michel op de kaart zien welke wegenwachters op dat moment in Saskia’s buurt zijn, of ze (bijna) beschikbaar zijn en of ze de juiste pechwagen hebben voor het soort pechgeval. Michel, of één van zijn collega’s, beslist welke wegenwachter hij het best naar Saskia stuurt. In dit geval krijgt Ronny op de computer in zijn wagen de melding dat er een nieuw pechgeval is. Hij bevestigt het pechgeval en vertrekt richting Saskia. Zij krijgt op haar smartphone een link toegestuurd waarmee ze kan zien hoe lang ze nog moet wachten. Wanneer Ronny ter plaatse komt, probeert hij te achterhalen wat er precies aan de auto scheelt. Voor de meest courante pechgevallen heeft hij de nodige tools in zijn voertuig liggen. In 81% van de gevallen kan hij het probleem dan ook meteen oplossen.

 

Vervangwagen gezocht

Het probleem van Saskia’s wagen kan helaas niet ter plaatse worden opgelost en moet voor herstelling naar de garage. Gelukkig heeft Saskia een VAB-Pechbijstand met de optie ‘vervangwagen’. Ronny neemt contact op met Michel op de dispatchafdeling. Die kijkt na waar de dichtstbijzijnde vervangwagen gestald staat. Hij reserveert de vervangwagen en laat Ronny weten waar hij Saskia naartoe moet brengen.

 

En de auto naar de garage

Saskia krijgt de sleutels van de vervangwagen en kan weer op weg. Ze mag hem gebruiken gedurende de herstelling van haar eigen wagen, met een maximum van vijf dagen. Ronny brengt haar auto naar de door haar gekozen garage. Daar kan Saskia enkele dagen later haar wagen weer ophalen en de vervangwagen meteen ook achterlaten. Dat laatste is een unieke service van VAB. Ze contacteert de afdeling vervangwagens via telefoon (via sms kan ook) om te laten weten dat ze de vervangwagen bij haar garage zal achterlaten. Collega Kathelijne noteert waar de wagen zal staan en regelt indien nodig een transport, zodat de vervangwagen weer bij VAB gestald kan worden.

Kom het team van VAB versterken

Denk jij bij het lezen van dit alles ook ‘zo’n job is iets voor mij’? Dat kan! Door onze constante groei zoeken we bij VAB regelmatig nieuwe enthousiaste medewerkers, zowel op de baan als op de alarmcentrale of bij ondersteunende diensten. Zin in een nieuwe uitdaging? Hier kun je alvast eens grasduinen in de jobkansen die VAB je biedt.

Tip

Vergeet je VAB-Pechbijstand niet te verlengen!

Vergeetachtig? Geen nood, VAB herinnert je er tijdig aan dat je lidmaatschap bijna ten einde loopt. Je kunt natuurlijk ook je VAB-Pechbijstand domiciliëren, zo word je lidmaatschap automatisch verlengd en ben je zeker dat je geen betaling hebt gemist en je lidmaatschap steeds in orde is.

Vorig artikelGetest: Hyundai Bayon
Volgend artikelWin een cruise naar Kroatië met All Ways Cruises