dieselwagen diesel

Sinds de accijnsaanpassingen, die gestart zijn in 2016, is diesel duurder geworden dan benzine. Ondertussen betaalt een dieselrijder jaarlijks gemiddeld 448 euro meer.

Vandaag, op 9 oktober 2018, is het pompprijsverschil (maximumprijzen) tussen benzine en diesel gestegen tot 8,1 eurocent in het nadeel van diesel. Daarnaast is de internationale marktprijs van de ruwe aardolie gestegen. Beide factoren hebben vooral voor dieselrijders de pompprijs de hoogte in gejaagd. VAB berekende de impact voor de doorsneegezinswagen. Ondanks de hogere pompprijs van diesel blijft de benzinerijder meer betalen voor het gebruik van zijn wagen (per 100 kilometer). Dat komt omdat de gemiddelde benzinewagen in het huidige Belgische wagenpark nog steeds 16% meer verbruikt dan de dieselwagen. Maar het kostprijsverschil tussen 100 kilometer rijden met een benzinewagen of een dieselwagen is zeer klein geworden, namelijk slechts 95 eurocent. In 2016 bedroeg dat verschil nog 2,22 euro. Het verschil is dus meer dan gehalveerd. Let wel, dit is zonder rekening te houden met de hogere aankoopprijs van een dieselwagen en de hogere belastingen die dieselrijders moeten betalen.

 gemiddeld verbruik
 max pompprijs
 brandstofkost / 100 km
diesel
5,5 / 100 km
1,634
8,987
benzine
6,4 / 100 km
1,553
9,9392
verschil: 0,9521

Dieselrijders doen meer kilometers

De impact van de huidige brandstofprijzen op de jaarlijkse brandstoffactuur is veel groter voor dieselrijders. Dat komt omdat de gemiddelde dieselrijder 5.000 kilometer per jaar meer rijdt. Door dit hoger kilometeraantal heeft de dieselrijder jaarlijks natuurlijk een hoger brandstofverbruik (860 liter) wat in combinatie met de hogere pompprijs de totale brandstoffactuur met 448 euro deed stijgen ten opzichte van januari 2016. De benzinerijder verbruikt jaarlijks slechts 685 liter en betaalt slechts 171 euro meer in vergelijking met 2016. Vele mensen vragen zich af of een dieselwagen kopen nog wel interessant is als ze zelf moeten opdraaien voor de kosten. Als je nu een dieselwagen koopt, dan betaal je meer inschrijvingstaks (BIV) en een hogere jaarlijkse verkeersbelasting dan voor een equivalente benzinewagen. Daarnaast is er ook nog de hogere onderhoudskost. Zelfs als je die meerkost niet meerekent en enkel rekening houdt met de hogere aankoopprijs van diesel, dan moet je momenteel gemiddeld 210.526 kilometer moet je wagen rijden voordat je er voordeel uit haalt. Als je dan nog de hogere belastingen zou meerekenen, dan wordt het economisch niet rendabel voor privépersonen om nog een dieselwagen te kopen. Uiteraard kunnen er andere redenen zijn waarom iemand toch een dieselwagen zou kopen, zoals bijvoorbeeld de trekkracht.

 meerprijs van dieselwagen
 kilometers voordat meerprijs terugverdiend is
500
52.631
1000
105.263
1500
157.894
2000 (gemiddelde)
210.526 (gemiddelde)
2500
263.157
3000
315.789

Welke maatregelen willen we nemen?

Maar liefst 448 euro meer betalen om 1 jaar met een dieselwagen te rijden, zet mensen wel aan tot nadenken. Wie de autofactuur zelf moet betalen, is uiteraard gevoeliger aan de hoge brandstofprijzen. 84% van de privérijders stelt een aantal maatregelen te ondernemen om de brandstoffactuur te drukken, zo blijkt uit de VAB-Mobiliteitsbarometer. Bij de gebruikers van een bedrijfswagen is er ook wel een besef van de hogere kost, maar daar is slechts 59% bereid maatregelen te nemen. In de eerste plaats gaan we een goedkoper tankstation uitkiezen (37%) of onze rijstijl aanpassen (32%). We denken er ook wel aan om de auto vaker aan de kant te laten staan (29%) en dan vooral de fiets te nemen (27%).

Lees ook

Benzine wordt E5 en E10, diesel zal voortaan B7 heten.

10 concrete tips om brandstof te besparen.

Enkele handige weetjes over tanken.

Vorig artikelOntdek Thuin, de Belgische Provence
Volgend artikelKen je voertuig: de bandenherstelkit