De nieuwe emissietest Mobiliteit

De nieuwe emissietest

Europa past de manier waarop de uitlaatgassen en het verbruik van nieuwe auto’s gemeten worden aan. Vanaf 1 september worden zowel de oude als de nieuwe testwaarden aangegeven. Ben jij ook in de war? We leggen het uit!

23/08/2017
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

Wat zijn de oude testwaarden?

Tijdens een simulatierit volgens de oude emissietest of NEDC-testprocedure (New European Driving Cycle) worden de CO2-uitstoot en daaruit het normverbruik gemeten, maar ook de uitstoot van andere kwalijke gassen als CH, CO, NOx en roetdeeltjes. De metingen gebeuren op een rollenbank  in een gesloten ruimte waar de temperatuur, de luchtdruk en de vochtigheidsgraad worden gecontroleerd. De uitlaatgassen worden opgevangen en achteraf geanalyseerd. De weerstand van de rollen wordt aangepast afhankelijk van het gewicht en de stroomlijn van de auto. Met deze manier van meten heeft Europa in de jaren 90 een kader willen scheppen waarin de verschillende auto’s, ongeacht het type, model en merk, objectief en in dezelfde omstandigheden kunnen worden vergeleken.

Hoe werkt de nieuwe emissietest?

In werkelijkheid liggen de uitstoot en het normverbruik echter hoger dan tijdens de emissietest. Hoe dat komt? Rijden in een gesloten labo-omgeving is altijd gunstiger dan op de openbare weg, waar de verkeers- en weersomstandigheden en de rijstijl een grotere rol spelen. De NEDC-test is bovendien heel kort, net geen twintig minuten en slechts elf kilometer. Daarom wordt vanaf 1 september de nieuwe emissietest, WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure), geïntroduceerd. Die geeft realistischere emissiewaarden en verbruikscijfers. De WLTP-test gebeurt nog altijd op een rollenbank, maar duurt langer, de gemiddelde snelheid ligt hoger, er wordt meer versneld en de motor draait minder lang stationair.

Wat zijn de grootste verschillen met de oude methode?

  • Aangepaste testrit op rollenbank

De oude NEDC testcyclus bestond uit vier identieke stukken stadsrit aan zeer trage acceleraties en met stops waarbij de motor stationair draait en het start-stop systeem de motor uitschakelt. Het stuk autosnelweg is kort en de snelheid is beperkt tot 120 km/u. De nieuwe WLTP rit duurt niet alleen langer maar telt ook meer dynamische acceleraties en vertragingen, de gemiddelde snelheid ligt hoger, er zijn meer verschillende rijomstandigheden. Het rijgedrag is realistischer.

  • Marges worden strikter

De temperatuur waaraan zo’n test wordt afgenomen bepaalt het verbruik, hoe warmer, hoe lager het verbruik. Bij de nieuwe testprocedure is de toegelaten marge kleiner geworden en de maximumtemperatuur lager.

  • Testcondities zijn duidelijker omschreven

Om de rollenbank waarop de meeting gebeurt in te stellen, moet het gewicht van de wagen en de rijweerstand bepaald worden. Vroeger kon men het gewicht kunstmatig laag houden door matten, airco, reservewiel, …  weg te laten. De rijweerstand werd laag gehouden door de banden extreem sterk op te pompen en banden te gebruiken met lagere rolweerstand (banden die  al slijtage vertonen). Het asfalt van de testbaan was vrij glad en de test werd enkel uitgevoerd bij ideale weersomstandigheden optimaal (geen neerslag of  wind). De lagere rijweerstand die daardoor gemeten werd, leidde tot een kunstmatig lager verbruik. De nieuwe testcondities zijn veel strikter en beperken nu dergelijke trucjes.

Waarom twee waarden?

Modellen die tot en met 31 augustus worden gehomologeerd, gebruiken de gegevens van de oude NEDC-test. Nieuwe modellen die vanaf 1 september op de markt komen, worden daarnaast ook onderworpen aan de nieuwe WLTP-test. Tot en met 31 december 2018 worden beide waarden gebruikt. Die overgang is nodig om de verschillende overheden de kans te geven om hun fiscaliteit en wetgeving, die vaak is gebaseerd op de CO2-uitstoot, aan te passen. Vanaf 1 januari 2019 worden enkel de WLTP-waarden gebruikt.

Verandert dit iets aan de verkeersbelasting?

Je leest het hier.

Deel met je vrienden:

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief