elektrische auto naar Zuid-FrankrijkFoto: Shutterstock

Gedaan met de laadwoestijn onder de taalgrens. Wallonië is immers van plan om vanaf volgende zomer bijna 2500 nieuwe laadpunten te bouwen. De inhaalbeweging drong zich al een tijdje op, met een traject van zo’n 100 kilometer zonder laadpaal. De werken zullen zo’n twee jaar duren.

2448 nieuwe laadpunten in 262 gemeenten: vanaf de zomer van 2024 pakt Wallonië – eindelijk – haar laadwoestijn aan. Wie met de elektrische auto naar het zuiden trekt, ondervindt in Frankrijk steeds minder problemen om een openbare laadpaal te vinden. De grootste problemen situeren zich in het zuiden van ons land. Wie via Luxemburg rijdt, kan weleens in de problemen komen. Zelfs voor benzine- en dieselwagens gaapt er op de E25 vanuit Luik een gat van 134 kilometer zonder tankstations, vanuit Brussel op de E411 is dat 98 kilometer. Voor elektrische wagens is het probleem nog nijpender. Dat betekent dat wie thuis met een volle batterij vertrekt wel Wallonië kan doorkruisen, maar in de knoei komt met de eerste laadbeurt. Iedereen zal namelijk landen op dezelfde aires in Luxemburg (Aire de Capellen en Aire de Berchem) en die hebben slechts zes laadpalen.

2448 nieuwe laadpunten

Een probleem dat dus eindelijk aangepakt wordt en vanaf volgende zomer stap voor stap opgelost wordt. In totaal komen er zo’n 2448 oplaadpunten, waardoor elk van de 262 gemeenten – op Blegny en Ellezelles na – voorzien zal zijn van een laadpaal. In Charleroi komen er maar liefst 185 laadpunten, in Luik 97, in Namen 52 en in Bergen 39. Aan de infrastructuurwerken hangt een kostenplaatje van 15 miljoen euro. En zo wordt die laadwoestijn onder de taalgrens toch meteen een pak minder dor.

Lees ook

Met elektrische auto naar Zuid-Frankrijk is stuk makkelijker geworden

VAB neemt elektrische interventievoertuigen in gebruik

Mag je een elektrisch voertuig duwen of slepen?

Vorig artikelHeerlijk nazomeren aan de Côte d’Azur
Volgend artikelMont Blanctunnel sluit half oktober