TESTMOTOR |
1.8 viercilinder, benzine-elektrisch, 122 pk |
TESTVERBRUIK |
3,8 l/100 km |
CO2-EMISSIE |
22 g/km |
BUDGET |
|
PLUS |
|
MIN |
|
Actieradius
Met andere woorden: je kunt de lithium-ion batterij niet alleen tijdens het vertragen opladen, maar ook via het net. Zo kun je in theorie tot 50 kilometer puur elektrisch rijden. Onze test toont echter aan dat 25 tot 35 kilometer meer aanleunt bij de realiteit. Wie maximaal elektrisch wil rijden, kan ook een dak met zonnecellen bestellen, wat de elektrische actieradius met 5 kilometer verhoogt.
Twee motoren
Deze Prius PHV beschikt over twee elektrische motoren en één benzinemotor die elkaar aanvullen. Je kiest tussen drie rijmodi (normaal, eco en power) of schakelt via de EV-toets over op volledig elektrisch rijden. Dat komt goed van pas in een stedelijke omgeving of in de file. Toyota spreekt van een gemiddeld normverbruik van slechts 1 l/100 km, maar dat lijkt ons bijzonder optimistisch. Wij noteerden tijdens de proefrit een gemiddelde van 3,8 l/100 km.
Muisstil
De overschakeling tussen de verschillende motoren gebeurt naadloos. Alleen bij felle acceleratie laat de benzinemotor zich duidelijk horen. Eens op kruissnelheid en bij een gewone rijstijl is deze Prius bijzonder stil, in die mate zelfs dat het windgeruis de motor, transmissie en wielen overstemt. De Prius is nochtans zeer gestroomlijnd.
Tip
Meer weten over de geschiedenis van Toyota? Klik dan hier.