Willys JeepWim Kempenaers

De Amerikaanse Jeep stond symbool voor de bevrijding van Europa tijdens de Tweede Wereldoorlog. Met zijn exemplaar laat Philippe het verleden herleven.

Militaire geschiedenis

“Deze Jeep heeft niet gediend in de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog nam het Belgische leger Duitse kazernes over in Duitsland. De BSD, Belgische Strijdkrachten Duitsland, kocht er in 1952 mijn Jeep. Het is een CJ, wat staat voor Civilian Jeep. Het Belgische leger kocht die civiele voertuigen omdat ze goedkoper waren dan de militaire versies. Ze bouwden ze dan zelf om tot militaire voertuigen.”

Oorlogsheld

“Mijn grootvader was actief in het verzet en maakte deel uit van een sabotagegroep. In de winkel van mijn grootmoeder deden Duitse officieren hun inkopen, terwijl boven hun hoofd Britse piloten in het valse plafond verstopt zaten. Toen de oorlog eenmaal was afgelopen, bleef heel wat materiaal van de geallieerden achter. Mijn grootvader kreeg voor bewezen diensten een Willys cadeau. Daarvan waren er bijna 800.000 gebouwd, in opdracht van het Amerikaanse leger door Willys Overland en onder licentie door Ford, omdat Willys Overland zelf niet aan de vraag kon voldoen. De zeven openingen in de grille zijn tot op vandaag nog altijd te zien op alle nieuwe Jeeps. Om maar duidelijk te maken dat het echt een iconisch model is.”

Het leger dacht dat een Jeep gemiddeld twee en een halve maand zou overleven. 

 

Restauratie

“Veel onderdelen heb ik meteen vervangen. De passieve veiligheid van zo’n Willys Jeep is namelijk nul. Als je met zo’n wagen een ongeval hebt, dan is het bijna altijd ernstig. Je wilt niet meemaken dat je overkop gaat, omdat er een element door metaalmoeheid breekt. Ik heb hem in dezelfde staat als tijdens de Koreaanse oorlog (1950-1953) gebracht. Alle aanduidingen op de flank en motorkap van militaire voertuigen hebben trouwens een betekenis. Die met een cirkel rond de ster waren landingsvoertuigen uit 1944. Een volle cirkel duidt aan dat ze aan land gegaan zijn in Normandië. Die met een gebroken cirkel zijn in het zuiden van Frankrijk aangemeerd. Op die manier kon je, eens de voertuigen landinwaarts gingen, vanuit de lucht zien hoever welke divisie geraakt was, en konden ze niet verward worden met Duitse voertuigen.”

Salade

“Een Jeep was als een grote doos meccano, zo ontwikkeld dat onderdelen gemakkelijk te vervangen waren. Het leger had er op gerekend dat een Jeep gemiddeld maar twee en een halve maand zou overleven. De stukken van verschillende kapotte Jeeps konden samen een ‘nieuwe’ Jeep vormen. Zo’n samengestelde wagen noemden ze een Salad Jeep, omdat je ook bij een salade verschillende ingrediënten samenvoegt om tot één gerecht te komen.”

Vorig artikel4 plekken in Sicilië die je gezien moet hebben
Volgend artikel5 keer op ontdekking in Zwitsers Ticino