Ford Edge

Aanvankelijk was hij enkel bedoeld voor de Noord-Amerikaanse markt, maar aangezien ook wij in de ban van de SUV zijn, zal de nieuwe Ford Edge ook bij de Europese dealers te verkrijgen zijn. Wij reden dit topmodel alvast proef!

De ideale reiswagen

Klein kun je de Ford Edge moeilijk noemen. Met zijn lengte van 4,8 meter is hij dan ook niet makkelijk te parkeren. Wél biedt hij uitzonderlijk veel beenruimte en een gigantische koffer van 602 liter. Ideaal om mee op vakantie te gaan. Zijn hellende daklijn bleef, maar het front werd volledig hertekend. De vier beschikbare uitrustingsniveaus zijn Europees geïnspireerd. De basisversie is de Trend, dan volgt de Titanium, maar de meest opmerkelijke uitvoeringen zijn de klassiek, luxueuze Vignale met een chromen koelrooster en de sportieve ST-Line met een zwart rooster, fikse 20-duims wielen, een strakke sportophanging en een zwart interieur met rode stikselmotieven.

Niet makkelijk te parkeren, wél ideaal om mee op vakantie te gaan.

Kies je opties wijs

Qua connectiviteit is de Ford Edge mee met zijn voornaamste Europese concurrenten, een trendsetter is hij echter niet. Veel rijhulpsystemen zijn een optie, zelfs bij de duurste versies. Voor bijvoorbeeld de adaptieve cruisecontrol en dodehoekdetectie betaal je bij. Wel standaard is een actieve noodremfunctie met voetgangersdetectie en ‘Post-Collision Braking’, dat na een aanrijding de remmen activeert om zo secundaire botsingen te vermijden.

Zware jongen die Ford Edge

De Ford Edge zet meer dan twee ton neer op de weegschaal. Geen toeval dus dat hij verkrijgbaar is met twee krachtige 2.0-liter diesels van 190 of 238 pk. De krachtigste daarvan is standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat die zich via een draaiknop op de middenconsole laat bedienen. Deze combinatie zorgt voor vlotte prestaties, maar een hoog verbruik. Wij noteerden een gemiddelde van 8,6 l/100 km. De lichtere versie moet het stellen met een manuele zesbak. Wel krijgen beide versies standaard vierwielaandrijving, waarbij naadloos en automatisch van tweewiel- naar vierwielaandrijving wordt overgeschakeld. Deze transmissie zorgt voor extra veiligheid op een glibberige ondergrond en laat zelfs toe om de Edge op een onverhard parcours te sturen zonder dat je meteen het risico loopt vast te rijden. Op de gewone weg voelt de Edge rotsvast aan, maar de ophanging is verbazend strak, om niet te zeggen hard, afgesteld.

  • Ford Edge
TESTWAGEN
2.0 viercilinder bi-turbo (diesel), 238 pk
TESTVERBRUIK
8,6 l/100 km
CO₂-EMISSIE
187 g/km
BUDGET
  • vanafprijs 2.0 diesel (190 pk): € 44.300 – basisprijs testmodel 2.0 diesel met automaat (zonder opties): € 51.900
  • BIV: € 2431,75
  • verkeersbelasting: € 577,37
PLUS
  • overzichtelijke rijpositie
  • veel zitruimte achterin
  • grote kofferruimte
  • goede grip op glibberige ondergrond
  • combinatie automaat en motor
  • geslaagde look bij ST-line
MIN
  • verbruik
  • fiscale lasten
  • veel rijhulpmiddelen zijn optioneel
  • klein aanraakscherm
  • harde vering

Ook getest

Ford Mondeo, Ford Focus, Ford Fiesta, Ford Ka+

Leestip

Wist je dat Ford eerst in Antwerpen auto’s produceerde voordat ze naar Genk verhuisden? Dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Ford. Of geniet van de sportieve Ford Capri van Pieter.

Vorig artikelDe voor- en nadelen van vierseizoenenbanden
Volgend artikelWakker worden in de duinen van Zoutelande