Rijden

Autotest: Ford Mondeo

De nieuwe Ford Mondeo is jammer genoeg niet meer ‘Made in Belgium’, maar rolt in het Spaanse Valencia van de montagelijn. Hoe rijdt dit nieuwe vlaggenschip van Ford?

01/02/2015
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

Ford Mondeo

Vormgeving

De nieuwe Ford Mondeo is aanzienlijk groter. Zijn vernieuwde snuit lijkt wel op die van een Aston Martin. Zo kan iedereen zich een beetje James Bond voelen. De extra lengte van deze grote Ford zorgt voor- en achteraan voor een grotere overhang en komt de kofferruimte (550 liter) ten goede. In de wagen heb je behoorlijk veel plaats en een goed zitcomfort. Ook de instap achteraan gaat vlekkeloos. Nadeel van deze groeischeut is de grote draaicirkel. Ford verbeterde ook het onderstel, want de demping, de stuurprecisie en het geluidscomfort gingen er serieus op vooruit. Enkel de parasietgeluiden achter het dashboard en in de bestuurdersdeur bij snelwegtempo maken dat de Mondeo niet op het niveau staat van zijn Duitse premiumconcurrenten.

Interieur

Ford kiest voor digitale wijzernaalden op een groot en multifunctioneel display. Door de overkill aan informatie en menu’s biedt dit evenwel weinig meerwaarde. Ook het stuur is met 23 extra knopjes nog steeds geen toonbeeld van ergonomie. Bovendien kun je bepaalde functies enkel via het stuur bedienen. Toch oogt de middenconsole overzichtelijker dan zijn voorganger en is het grote aanraakscherm gemakkelijker te bedienen. Ford voorziet ook een reeks rijhulpmiddelen, zoals een actieve snelheidsregelaar en een rijstrookbewaking die, indien zo ingesteld, zelf kleine stuurcorrecties kan maken. Voor de achterste inzittenden worden ook gordelairbags voorzien, al zijn die niet altijd compatibel met bestaande kinderstoelen, omdat ze veel bredere gordelgeleiders vergen.

Motoren

Onder de motorkap van onze Ford Mondeo stak de nieuwe 2.0-liter diesel (TDCi) met 180 pk en 400 Nm. Die draait stil en trillingvrij en zorgt voor potige prestaties. Het verbruik van 6,6 l/100 km is aanvaardbaar maar niet echt zuinig, wat gedeeltelijk te verklaren is door het gewicht van de wagen: 1,6 ton. Kortom, deze nieuwe Mondeo heeft zijn look mee, is comfortabel en beschikt over een prima uitrusting voor een correct tarief. Anderzijds is het niet de zuinigste van de klas en laat hij steken vallen op het gebied van afwerking en ergonomie.

Tip

Meer weten over de geschiedenis van Ford? Klik dan hier.

  • Ford Mondeo
TESTWAGEN2.0 TDCi (diesel), 180 pk
TESTVERBRUIK6,6 l/100 km
CO₂-EMISSIE115 g/km
BUDGETbasisprijs: € 31.349
BIV: € 79,80
verkeersbelasting: € 402,73
PLUS
  • design en veiligheidsuitrusting
  • demping en geluidscomfort
  • ruimte binnenin
MIN
  • niet de zuinigste
  • ergonomie van de boordinstrumenten
  • parasietgeluiden/afwerking
  • grote draaicirkel
Deel met je vrienden:

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief