wegenwachter VABFoto: Wim Kempenaers

Heel wat wagens hebben door de coronacrisis een lange tijd stilgestaan of werden enkel voor korte ritten gebruikt. Dat heeft een impact op de batterij en de roetfilter.

VAB voerde de laatste week van april een online enquête uit bij meer dan 10.000 automobilisten. Daaruit blijkt dat we de wagen tijdens de lockdown veel minder hebben gebruikt: 7% van de wagens zijn de hele tijd blijven stilstaan en ruim 1 op de 4 werd slechts sporadisch gebruikt.

Hoe vaak gebruik je de wagen?
Voor de coronamaatregelen
Tijdens de coronamaatregelen
Sporadisch
6%
28%
Minder dan 1 keer per week
6%
18%
1 of 2 keer per week
24%
32%
3 of 4 keer per week
30%
9%
Dagelijks
32%
6%
Helemaal niet
1%
7%

 

Problemen met de batterij

Om een batterij op te laden moet je minstens 30 kilometer rijden met een constante snelheid, en dan nog liefst op de autosnelweg. Uit de bevraging blijkt dat slechts 8% van de mensen die tijdens de ‘light lockdown’ aan het werk waren nog ritten van meer dan 30 km reden; 66% van hen maakte ritten van minder dan 5km. Dit soort zeer korte verplaatsingen verhoogt het pechrisico, omdat dan de batterij eerder ontladen wordt dan opgeladen. Bij de eerste versoepeling van de maatregelen, toen meer mensen opnieuw in de auto stapten om naar het werk te gaan, steeg het aandeel batterijproblemen bij VAB tot 58%. Op maandag 11 mei en maandag 18 mei verwacht VAB opnieuw een sterke toename van de batterijproblemen. Door de nieuwe versoepeling van de maatregelen zullen weer meer mensen de auto gebruiken – denk maar aan winkelbedienden en winkelende mensen.

Zeer korte verplaatsingen verhogen het pechrisico, omdat de batterij eerder óntladen dan opgeladen wordt.

Problemen met de roetfilter

Ook een stijging van roetfilterproblemen is niet uit te sluiten, aangezien voor de regeneratie van een roetfilter aan een aantal voorwaarden moet voldaan zijn. De regeneratie wordt pas begonnen als er een verschildruk gemeten wordt voor en na de filter, die erop wijst dat de filter verzadigd is. Bovendien moet de motor op bedrijfstemperatuur zijn en wordt de temperatuur in de uitlaat nog verhoogd tot 500 à 600°C tijdens de regeneratie. Het duurt ongeveer 10 kilometer voor een wagen op bedrijfstemperatuur is. Om de regeneratie, waarbij het opgehoopte roet in de filter verbrand wordt, helemaal af te werken moet een rit zo’n 10 kilometer duren, en dat met minstens 70 km/u. Als de regeneratie pas start op het einde van een rit en je daarna een hele reeks korte ritten maakt, krijg je mogelijk problemen door vele onafgewerkte pogingen. Blijft de koelventilator na je rit nog lang draaien? Dan is je wagen vermoedelijk de verhoogde temperatuur van je uitlaat aan het koelen. Als je dit merkt, is het best om de rit toch nog even verder te zetten om de regeneratie af te werken. Zo kan je oververhitting van de motorolie of andere onderdelen vermijden. Volg ook de verklikkerlichtjes op het dashboard goed op. Bij aanhoudende problemen moet een geforceerde regeneratie door de garage worden uitgevoerd. Het best ga je zo snel mogelijk naar de garage als het roetfilterlampje blijft branden, want een nieuwe roetfilter kost al snel meer dan € 1000.

 

Klik hier voor de volledige perstekst van VAB rond dit thema.

Extra maatregelen bij VAB-Wegenwacht

Met de eerste versoepeling zijn er een aantal extra maatregelen waarmee VAB rekening moet houden. Social distancing (1,5 meter afstand houden) blijft de norm. Wanneer dit niet gegarandeerd kan worden, achten wij het gebruik van mond- en neusbescherming noodzakelijk. De wegenwachter ontsmet het interieur van jouw wagen als hij handelingen moet uitvoeren in de auto. Kan je voertuig niet ter plaatse gemaakt worden, dan is het mogelijk dat je moet meerijden met de wegenwachter naar een garage of herstelplaats. Daarom raadt VAB aan alle automobilisten aan om steeds mond- en neusbescherming mee te nemen in hun wagen.

Vorig artikelZo houdt VAB de dienstverlening veilig
Volgend artikelQuiz: Link deze auto’s aan de juiste stad