ZFE Frankrijk lage-emissiezoneFoto: Bruno Daval

Wie deze zomer naar Frankrijk reist, houdt er maar beter rekening mee dat heel wat Franse steden een permanente lage-emissiezone hebben ingevoerd.

Lage-emissiezones zijn niet onbekend in Frankrijk. De zones à faibles émissions, kortweg ZFE, bestaan al langer, maar in de meeste steden traden ze alleen in werking bij slechte luchtkwaliteit. De ZFE van Parijs was één van de weinige uitzonderingen, die is actief op elke werkdag van 8 tot 20 uur. Heel wat vakantiegangers zullen deze zomer echter voor de eerste keer nieuwe permanente lage-emissiezones tegenkomen in heel wat grote steden. Die zijn niet meer afhankelijk van de luchtkwaliteit, maar gelden permanent en op alle uren van de dag, ook tijdens het weekend.

Steden met een permanente zone

Reims, Montpellier, Grenoble, Toulouse, Marseille, Nice en Rouen voerden de voorbije maanden een permanente ZFE in. Wie in die steden wil rijden, heeft daar voortaan een Crit’air-vignet voor nodig. Lyon en Straatsburg hadden er al langer eentje, maar daar liep de overgangsperiode onlangs af. De regels van de ZFE moesten daar in principe al nageleefd worden, maar boetes werden er nog niet uitgeschreven. Nu dus wel. De regels verschillen per stad, maar de beperkingen gelden vooral voor dieselwagens. Algemeen genomen mag je overal nog rijden als je dieselwagen minstens euronorm 4 heeft. Voor benzinewagens zijn er in die nieuwe zones nog geen beperkingen, maar ook die wagens moeten wel een Crit’air-vignet hebben om in de steden met een ZFE te mogen rijden. Let op, ook heel wat andere steden en regio’s hebben nog altijd lage-emissiezones, maar die treden pas in werking bij zware luchtverontreiniging.

Strengere ZFE Parijs uitgesteld

Parijs heeft voor de tweede keer op rij op de valreep de invoering van strengere regels uitgesteld. Oorspronkelijk zouden vanaf de zomer 2022 dieselwagens minstens euronorm 5 en benzinewagens minstens euronorm 4 moeten hebben. Dat werd uitgesteld tot 1 juli 2023, maar ook dat uitstel wordt nu opgeschoven naar 1 januari 2025. Momenteel mag je in Parijs dus nog steeds rijden met een dieselwagen die minstens euronorm 4 heeft. Voor benzinewagens zijn er geen beperkingen, al moet je wel degelijk een vignet hebben.

Waar kun je het milieuvignet kopen?

Buitenlandse bestuurders kunnen het vignet voor een ZFE aanvragen op www.certificat-air.gouv.fr. Daarvoor heb je een kopie (foto of scan) van je inschrijvingsbewijs nodig. Dat moet in .jpg, .png of .pdf formaat en mag niet groter zijn dan 2MB. Het milieuvignet wordt vervolgens opgestuurd naar het adres dat op het inschrijvingsbewijs van het voertuig staat. Het vignet kan er enkel aangekocht worden met een kredietkaart en enkel in het Frans, Duits of Engels. Wil je liever een ander betaalmiddel gebruiken of het aankoopproces in minder stappen en in het Nederlands doorlopen, dan kun je het vignet ook bestellen in de webshop van VAB tegen een meerprijs. Als je het vignet hebt ontvangen, plak je het rechts onderaan aan de binnenkant van je voorruit. Je krijgt na het afronden van de bestelling een bevestiging per mail. Druk deze af en leg die op je dashboard als je je sticker niet tijdig hebt ontvangen.

Tip

Ook geen zin om aan te schuiven aan Franse tolpoortjes? Neem een Bip&Go badge! Vlot door de péage waardoor je minder tijd verliest. Bestel ze hier. Wat als je autopech krijgt in Frankrijk? Je VAB-Pechverhelping kun je uitbreiden met de optie Europa of Frankrijk/Duitsland. Zo kun je altijd rekenen op de hulp van VAB!

Vorig artikelWij gingen steenarenden spotten in Tirol
Volgend artikelDe Waterbus: zwaai files rond Antwerpen vaarwel