Nieuwe wegcodeFoto: Ellen van den Bouwhuysen

86,1 procent van de Vlamingen zou falen voor het theoretisch rijexamen mochten ze dat opnieuw moeten afleggen. Dat is de opvallende conclusie die we kunnen trekken uit de Grote VAB-Verkeersquiz.

Hoe is het in Vlaanderen gesteld met de kennis van de wegcode? Tien, twintig, zelfs meer dan dertig jaar hebben wij ondertussen ons rijbewijs. Maar hoe zouden we het ervan afbrengen mochten we ons theoretische rijexamen opnieuw afleggen? Het antwoord kom je te weten als je de Grote VAB-Verkeersquiz invult. Daarin beantwoord je 25 vragen over allerlei onderwerpen, zowel nieuwigheden als verkeersregels die al jaren in voege zijn. Bijna 5000 Vlamingen vulden de quiz ondertussen in en de resultaten zijn behoorlijk pover.

Grandioos gebuisd

Slechts 13,9% haalde de beoogde score van 21 op 25 of meer. Als we dat omzetten naar een score op 50, dan haalt liefst 86,1% minder dan 41 op 50, de uitslag die je in Vlaanderen moet halen om te slagen voor het theoretische rijexamen. Bovendien zou je in dat examen meteen vijf punten kwijt zijn als je een vraag over een overtreding van de derde of vierde graad of over de toegelaten maximumsnelheid foutief beantwoordt, iets wat we in deze test niet eens toepasten. De kennis van de verkeersregels is dus ondermaats. Het opnieuw invoeren van het vormingsmoment voor vrije begeleiders is dan ook een goede zaak, zo vindt Peter Landsheere, algemeen directeur van VAB-Rijschool.

Slaagcijfers echte examen dalen

Uit recente cijfers blijkt dat weer meer mensen het theorie-examen voor het rijbewijs B afleggen, maar dat tegelijkertijd het slaagpercentage verder daalt. Waar het slaagpercentage in 2016 nog boven de 50% kwam, daalde dat vorig jaar tot 37,9%. En dat is het laagste slaagcijfer ooit. Enerzijds nemen mensen minder goed voorbereid deel aan het theorie-examen, anderzijds is het rijexamen sinds 2017 moeilijker geworden. Zo verlies je vijf punten bij het maken van een zware verkeersovertreding, zoals het negeren van een rood verkeerslicht, het overschrijden van een witte doorlopende streep of een snelheidsovertreding.

De 3 vragen die het vaakst FOUT beantwoord werden

Waar moet de bestuurder van deze speedpedelec rijden?Waar moet de bestuurder van deze speedpedelec rijden?

Bijna 7 op de 10 Vlamingen (66,8%) beantwoordden deze vraag fout en weten niet dat een bestuurder van een speedpedelec op wegen met een maximumsnelheid van 50 km/u mag kiezen of hij op de rijweg dan wel op het fietspad rijdt, tenzij een onderbord dat specifiek verplicht of verbiedt. 26,6% denkt dat hij op de rijbaan moet, 40,2% denkt dat het fietspad de verplichte plaats voor de speedpedelec is.

Deze lijnbus wil de halte verlaten en gebruikt de linkerrichtingaanwijzer. Heeft hij voorrang?Deze lijnbus wil de halte verlaten en gebruikt de linkerrichtingaanwijzer. Heeft hij voorrang?

Dat je een lijnbus buiten de bebouwde kom, zelfs al gebruikt hij zijn richtingaanwijzer, geen voorrang moet verlenen wanneer hij zijn halte verlaat, weten bijna 6 op de 10 Vlamingen (58,7%) niet. Er is allicht onduidelijkheid over het onderscheid tussen binnen of buiten de bebouwde kom, want binnen de bebouwde kom heeft een lijnbus wél voorrang als hij de richtingaanwijzer gebruikt.

Mag ik mijn auto hier parkeren?Mag ik mijn auto hier parkeren?

Bijna 6 op de 10 Vlamingen (58,6%) weten niet dat je mag parkeren op een fietssuggestiestrook. Ook al is het niet de meest fietsvriendelijke regel in onze verkeerswetgeving, het mág. De conclusie van deze vraag is echter dat de Vlaming een fietspad en een fietssuggestiestrook onvoldoende van elkaar kan onderscheiden.

De 3 vragen die het vaakst JUIST beantwoord werden

Een auto wil een fietser inhalen in een fietsstraat. Mag dat?Een auto wil een fietser inhalen in een fietsstraat. Mag dat?

Nee, dat mag niet. En 96,4% beantwoordde deze vraag correct. Op deze vraag wisten de meeste deelnemers het juiste antwoord.

Deze voetganger maakt aanstalten om over te steken. Moet de autobestuurder hem voorrang verlenen?Deze voetganger maakt aanstalten om over te steken. Moet de autobestuurder hem voorrang verlenen?

Gelukkig is deze regel ondertussen bijzonder goed ingeburgerd bij de Vlaamse bevolking, al zijn er nog altijd deelnemers (4,6%) die niet weten dat je een voetganger voorrang moet geven wanneer hij wil oversteken aan een zebrapad. 95,4% Vlamingen had deze vraag juist.

Het is zomervakantie. Ik rijd binnen de bebouwde kom. Hoeveel bedraagt mijn snelheid voorbij deze borden?Het is zomervakantie. Ik rijd binnen de bebouwde kom. Hoeveel bedraagt mijn snelheid voorbij deze borden?

Als er vaste verkeersborden staan, dan ben je in een schoolomgeving altijd verplicht om maximaal 30 km/u te rijden, ook buiten de schooluren of tijdens schoolvakanties. Slechts 5,2% van de deelnemers weet dit niet, en dus kregen we 94,8% goede antwoorden op deze vraag.

Herinvoering vormingsmoment komt net op tijd

Vrije begeleiders moeten vanaf oktober 2023 opnieuw een vormingsmoment volgen. Het is een goede zaak dat daarbij meer aandacht aan de wegcode zal besteed worden, zo vindt Peter Landsheere, algemeen directeur van VAB-Rijschool.

Peter Landsheere VAB-Rijschool“De resultaten van onze verkeersquiz laten weinig aan de verbeelding over: zowel bij beginnende bestuurders als bij mensen met jaren ervaring is er een bijzonder gebrekkige kennis van de wegcode. En net die laatste groep begeleidt de huidige leerling-bestuurders. VAB vindt het enorm belangrijk dat iedereen de wegcode kent. De wegcode is immers de bijbel, de basis van het rijden. In de eerste plaats voor de 70.000 mensen die in Vlaanderen jaarlijks hun rijbewijs halen, maar ook voor de grote groep mensen die al een tijd een rijbewijs heeft. We zien vaak dat het uitgerekend de leerling-bestuurders zijn die mama of papa uitleg moeten geven. De resultaten van deze quiz zijn een extra argument om te benadrukken hoe belangrijk een goede kennis van de wegcode is. Daarom staat VAB resoluut achter de herinvoering van het vormingsmoment voor begeleiders, in oktober 2023. De herinvoering van het vormingsmoment komt duidelijk net op tijd, een opfrissing van de wegcode is in Vlaanderen broodnodig.”

Vorig artikelAuto populairst voor wintersport, maar winterbanden ontbreken soms
Volgend artikelVakantie met hond: hier boek je jouw logies