elektrische rijleswagenFoto: Jonathan Ramael

Elektrisch rijden is de toekomst en VAB-Rijschool neemt in dat verhaal een pioniersrol op zich met een vloot nieuwe elektrische auto’s.

VAB heeft zes elektrische lesvoertuigen toegevoegd aan zijn wagenpark. De Cupra Born zal broederlijk naast de traditionele brandstofwagens rondrijden. De nieuwe auto’s zullen opduiken in het straatbeeld van Sint-Niklaas, Antwerpen, Gent, Brugge en Alken, waar ze eerst ingezet worden. Later volgen ook andere steden. Om het unieke karakter van dit project extra in de verf te zetten, kregen alle elektrische leswagens een opvallend design aangemeten. Kunstenaar Patrick Croes zorgde in samenwerking met WHAM Office voor een kleurrijke wrapping van de nieuwe leswagens.

Elektrische toekomst

De inzet van elektrische auto’s is geen publiciteitsstunt. “Als eerste rijschool in België wil VAB verder gaan dan enkel de gimmick van één elektrisch voertuig, maar vol inzetten op het gebruik van elektrische wagens voor rijlessen”, vertelt algemeen directeur van VAB-Rijschool Peter Landsheere. “Zo startte VAB in september al met een specifieke EV-opleiding voor onze lesgevers. Momenteel zijn 16 van onze 260 lesvoertuigen automaat; dat worden er in het najaar 34. Zo zal binnenkort 13 procent van het totale leswagenbestand een elektrische automaat zijn. Bovendien zal vanaf 2023 elke nieuw aangekochte automaat een elektrisch voertuig zijn. Het doel is om richting 2026 naar 50 procent elektrische leswagens te gaan. In die optiek zullen we de komende drie jaar fors investeren in nieuwe elektrische voertuigen.”

Rijbewijsproblematiek

Blijft de Belgische rijbewijsproblematiek. Momenteel is het standaard rijbewijs een rijbewijs voor handgeschakelde wagens. Wie zijn rijexamen aflegt met een auto met automatische versnellingsbak, krijgt een beperking in zijn rijbewijs. Wie die beperking weg wil, moet opnieuw hetzelfde rijexamen afleggen, maar dan met een auto met handgeschakelde versnellingsbak. VAB vindt dit achterhaald. “Ons standpunt is dat het standaard rijbewijs een ‘automaatrijbewijs’ wordt, en dat je mits vier extra lessen – of 8 uur – bij een erkende rijschool je ook handgeschakeld kan rijden. Idealiter zou dan geen tweede keer praktijkexamen moeten worden afgelegd, maar dat is te bekijken binnen de wetgeving of dit effectief mogelijk is”, vertelt Geert Markey, CEO van VAB. “Wij willen een oproep doen richting federale regelgever om het onderscheid tussen rijbewijzen automatisch/handgeschakeld op te heffen om de elektrische ambities van VAB toe te laten.”

 

Lees ook

Mag een ‘L’ blijven hangen?

Rijbewijs halen? Dit moet je weten over de rijopleiding!

Zo gaat een terugkommoment eraan toe

Vorig artikelThuisladen: wat heb je nodig en wat kost dat?
Volgend artikelBrandstofschaarste in Frankrijk: jerrycan meenemen helpt niet altijd