fietsen na coronaFoto: Shutterstock

Tijdens de coronacrisis herontdekten veel mensen het fietsen. Die positieve evolutie blijft aanhouden. In een VAB-bevraging gaf de helft van de deelnemers aan nu vaker de fiets te nemen.

De coronacrisis heeft weinig positiefs met zich meegebracht, maar is er één evolutie die wel toegejuicht kan worden: de Vlaming is nog meer gaan houden van z’n fiets. Aan de hand van de recentste VAB-Mobiliteitsbarometer kunnen we die evolutie nu ook in cijfers gieten. Van de 2000 ondervraagden beaamde 51% méér gebruik te maken van de fiets dan voor de coronacrisis. Het gaat dan om korte afstanden, tot 2 kilometer van de woning. Deze korte verplaatsingen zijn vaak van praktische aard, zoals kleine boodschappen doen of de kinderen naar school brengen. Opvallend is echter dat er ook een sterke stijging te noteren valt bij langere afstanden. Voor afstanden van 2 tot 10 kilometer geeft 48% van de ondervraagden aan nu vaker de fiets te nemen. Daar zit ook woon-verkeer in. De stijging doet zich voor in alle leeftijdscategorieën, al is ze bij jongeren iets meer uitgesproken: 57% zegt meer de fiets te nemen voor afstanden tot 2 kilometer en 56% voor afstanden tot 10 kilometer.

Ook elektrisch fietsen is gezond

Al dat fietsen heeft een positieve impact op de lichamelijke gezondheid. Niet alleen voor wie met een traditionele fiets rijdt: uit onderzoek in zeven Europese steden is gebleken dat ook wie elektrisch fietst gezondheidsvoordeel doet, te vergelijken met wie zonder hulp trapt. Dat komt omdat wie met een elektrische fiets rijdt vaker grotere afstanden overbrugt. De trips van traditionele fietsers zijn gemiddeld 4,8 kilometer lang; wie met een elektrische fiets rijdt, doet afstanden van gemiddeld 9,4 kilometer.

Nieuwe fiets? Doe een testrit en stel meteen je zadel- en stuurhoogte in.

Belangrijk is wel dat je de juiste fiets kiest. Wie zich niet comfortabel voelt op z’n tweewieler, zal minder snel geneigd zijn om de fiets te nemen. VAB roept daarom op om bij de aankoop van een nieuwe elektrische fiets zeker een testrit te maken. Daarbij moet de zadel- en stuurhoogte perfect afgesteld worden op de koper. Als het zadel te hoog staat, schuif je heen en weer, wat belastend is voor je rug. Staat het zadel te laag, dan ga je je knieën extra belasten. Let wel, de stuurhoogte is afhankelijk van de zadelhoogte, dus stel eerst de zadelhoogte in. Daarbij mag je been net niet gestrekt zijn op het moment dat het pedaal op zijn laagste punt is.

 

Lees ook

Wanneer mogen fietsers wel en niet op de rijbaan fietsen?

Is een fietsbel verplicht op elk type fiets?

Hoe vervoer je een elektrische fiets op je auto?

Veelgestelde vragen over fietsostrades

Vorig artikelGetest: Volkswagen Multivan, een auto voor grote gezinnen
Volgend artikelMaak kennis met de beste elektrische fietsen