Skoda Enyaq

Skoda lanceert zijn eerste grote elektrisch aangedreven gezinswagen, de Enyaq. Kan hij de gezinnen verrassen? Wij deden er een stevige testrit mee!

Prijskaartje

Met een koetswerklengte van 4,65 m is hij nauwelijks kleiner dan de Kodiaq. Dankzij de elektrische aandrijving werd in het interieur meer binnenruimte gecreëerd. De Skoda Enyaq deelt het MEB-platform met de ID.-modellen van Volkswagen. De basisversie is de achterwielaangedreven Enyaq iV 60, die over een batterij met een capaciteit van 60 kWh beschikt en 40.900 euro kost. Er bestaat ook een versie met vierwielaandrijving en eentje met een grotere batterij van 80 kWh. De instapprijs van bijna 41.000 euro lijkt aardig, maar het value for money-adagio van Skoda verliest hier toch wat van zijn glans. Zaken als stoelverwarming, een DC-snellaadfunctie en een warmtepomp (om het interieur met minder stroom te verwarmen en zo de actieradius te vergroten) staan namelijk op de accessoirelijst en zo tikt de rekening snel aan. Dat maakt deze Skoda nauwelijks nog goedkoper dan zijn Europese concurrenten.

Deze elektrische Tsjech telt vijf riante zitplaatsen en de koffer is ronduit gigantisch.

Ruimte zat

Het interieur van deze ruime, elektrische Tsjech telt vijf riante zitplaatsen, al is de voetruimte op de centrale plek achterin beperkt door de middenconsole. De koffer is ronduit gigantisch en accessoires als het regenscherm in de zijdeur achteraan, de ijskrabber in de achterklep of een schoonmaakset voor de laadkabel onder de koffervloer zijn typerend voor het rationele Skoda-vernuft. Het interieur is aangenaam afgewerkt, met dank aan de zachte bekledingsmaterialen die ook op het dashboard worden gebruikt. Het grote centraal opgestelde aanraakscherm groepeert de belangrijkste bedieningsorganen, want de verwarming heeft niet langer recht op klassieke (draai)knoppen. Gelukkig volstaat het schermoppervlak voor vingergrote buttons die gemakkelijk te bedienen zijn, zonder dat je je blik lang van de rijbaan moet afwenden.

Verfijnd rijden

Het rij- en stuurgedrag van de Skoda Enyaq iV is dankzij de achterwielaandrijving erg verfijnd, omdat je nooit aandrijfreacties in het stuur ervaart. Ook de bijhorende korte draaicirkel is een pluspunt bij het manoeuvreren met deze grote SUV. Enkel de demping ervoeren we als iets minder inschikkelijk, maar daar zitten het aanzienlijke gewicht van ruim twee ton en vooral de optionele 20-duims velgen voor iets tussen. 

  • Skoda Enyaq
TESTWAGEN
elektrische motor met vaste aandrijving, 132 kW/180 pk
TESTVERBRUIK
20 kWh/100 km
CO₂-EMISSIE
0 g/km
BUDGET
  • vanafprijs (Enyaq iV 60): € 40.900 – basisprijs testmodel: € 53.000
  • BIV: € 0
  • verkeersbelasting: € 0
PLUS
  • Ruim interieur
  • Aangename bekledingsmaterialen
  • Interessante vanafprijs
  • Stil interieur
MIN
  • Vrij stugge demping
  • Cruciale EV-uitrusting (zoals warmtepomp) optioneel
  • Hoog gewicht
  • Niet de zuinigste

Ook getest

Skoda Fabia CombiSkoda ScalaSkoda Octavia CombiSkoda KamiqSkoda KaroqSkoda Kodiaq

Leestip

Wist je dat Skoda al in 1934 een eerste Superb lanceerde? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Skoda.

Vorig artikelVAB bereidt zich voor op de eerste winterprik
Volgend artikelThuis je elektrische auto laden, hoe doe je dat?