Heel wat mensen zullen in de komende jaren overschakelen naar elektrisch rijden, maar die auto’s moeten natuurlijk van energie voorzien worden. Thuis een elektrische auto laden, wat heb je daar allemaal voor nodig?Â
Thuis een elektrische auto laden kan op twee manieren. De eenvoudigste maar traagste methode is ‘mode 2 laden’ met een kabel via het stopcontact met daartussen een controleapparaatje. Voordeel is dat het vermogen beperkt blijft tot 10A en dus in elk stopcontact met een aarding zal werken. Nadeel is dat opladen tergend langzaam gaat, waardoor het enkel bruikbaar is als noodoplossing. Wie regelmatig thuis wil laden, heeft een wallbox nodig. Die kun je tegen de gevel schroeven of op een paal monteren. Deze toestellen worden rechtstreeks op het schakelbord van je huis aangesloten via een afzonderlijke zekering en een differentieelschakelaar. De wallbox communiceert met het voertuig en controleert de aarding en het laadvermogen van de omvormer in de auto voor het laadproces wordt gestart. Voor thuisinstallaties bestaan laadapparaten die al naargelang van het type 3,6, 7,2 of 11 kW leveren. Slimme toestellen kunnen moduleren in functie van het beschikbare vermogen. Het vermogen bepaalt de laadsnelheid zoals je in deze tabel kunt zien.
10 kWh |
20 kWh |
30 kWh |
50 kWh |
|
---|---|---|---|---|
2,3 kW, éénfasig, stopcontact |
4,5 uur |
9 uur |
13 uur |
22 uur |
3,6 kW, éénfasig, wallbox |
3 uur |
5,5 uur |
8,5 uur |
13,8 uur  |
7,2 kW, éénfasig, wallbox |
1,5 uur |
3 uur |
4,5 uur |
7 uur |
11 kW, driefasig, wallbox |
50 minuten |
2 uur |
3 uur |
5 uur |
Is mijn aansluiting voldoende krachtig?
Hoe krachtiger de laadbox, hoe efficiënter je kunt laden, maar hij is maar zo sterk als het aansluitvermogen van je thuisinstallatie, en daar wringt het schoentje. Een standaardaansluiting in ons land is éénfasig met een vermogen van 9,2 kW (230 V bij 40 A). Een laadunit van 7,2 kW is dan geen optie, want dan rest er slechts 2 kW, niet eens voldoende om de wasmachine of kookplaat in te schakelen. Daarom zullen slimme wallboxen eerder regel dan uitzondering worden, met tragere laadtijden als gevolg. Wil je comfortabeler laden, dan is een driefasige aansluiting een must. Sommige huizen hebben die reeds, maar de meeste energieklanten moeten daarvoor een verzwaring van hun aansluiting aanvragen bij de energiedistributeur. Die instantie maakt vervolgens een studie, op kosten van de aanvrager, over de haalbaarheid en geeft een advies. Is dat positief, dan moet er een nieuwe aansluiting komen. Daarvoor wordt meestal een nieuwe kabel (driefasig) aangelegd vanaf de straat. Afhankelijk van de leeftijd van de woning moeten ook de meterkast en energiemeter worden vervangen. Omdat men bij een nieuwe aansluiting ook de volledige huisinstallatie moet keuren, zijn ook hier meestal ingrijpende renovatiewerken aan de orde. Pas daarna kan de installateur de wallbox aansluiten op de zekeringkast.
Tussenoplossing
Thuis een elektrische auto laden vraagt dus wel een bepaalde investering. Om de kosten te drukken of wanneer een verzwaring niet mogelijk is, zal men vaak een modulerende wallbox aansluiten met de minimumsterkte van 3,6 kW (230 V bij 16 A). In de praktijk zal die niet (veel) sneller zijn dan de mode 2-laadkabel die bij de meeste elektrische auto’s standaard wordt meegeleverd of als accessoire voor enkele honderden euro’s te koop is. Het voordeel van de wallbox is vooral de extra veiligheid omwille van de tweerichtingscommunicatie tussen auto en lader.
Mode 2 (2,3 kW) |
Mode 3 (3,6 kW) |
Mode 3 (7,2 kW) |
Mode 3 (11 kW) |
|
---|---|---|---|---|
Autolader |
€ 400 |
€ 750 |
€ 750 |
€ 850 |
Autolader met load balancing |
 |
€ 1100 |
€ 1100 |
€ 1300 |
Montage autolader |
Gewoon stopcontact |
€ 300 |
€ 300 |
 |
Krachtiger aansluiting/ nieuwe meterkast |
 |
€ 500-1000 |
€ 500-1000 |
€ 500-1000 |
Nieuw schakelbord voor 3-fasige aansluiting, aanpassing installatie + keuring |
 |
 |
 |
€ 1500 tot 5000 |
De installatie van een laadbox is dus een heuse investering. Om dat te verhelpen, kunnen particulieren vanaf 1 september 2021 tot eind 2022 rekenen op een belastingvermindering van 45% op de laadbox en de installatie. In 2023 daalt het voordeel tot 30%, vanaf 2024 tot 31 augustus 2024 tot 15%. Voorwaarde is wel dat het om een slim exemplaar gaat en wordt gevoed door groene stroom. Voor aanpassingen aan de installatie (verzwaring) die meestal aanzienlijk duurder uitvallen dan de lader op zich, wordt dit fiscaal gunstregime niet toegepast.