Skoda Scala

De Rapid was niet de meest succesvolle Skoda. De Scala moet dat model snel doen vergeten en heeft daarvoor een pak interessante troeven die hij kan uitspelen.

De compleet nieuwe hatchback van Škoda heeft zijn naam niet gestolen. Voor een breed scala aan elementen hanteert hij immers de vergrotende, zelfs overtreffende trap. En laat scala nu net Latijns zijn voor ‘trap’ of ‘ladder’. Pittig en ruim. Die bewoordingen komen het eerst op wanneer we achter het stuur van de Scala kruipen. Ondanks zijn compacte afmetingen pakt deze hatchback uit met een ruim interieur, zelfs op vlak van knie- en hoofdruimte achteraan. Met een kofferinhoud van 467 liter kan hij tevens uitpakken met de grootste koffer in zijn segment. De Scala doet erg modern en sportief aan. En zo rijdt hij ook. Ons testmodel, uitgerust met Sport Chassis Control, de nieuwe optionele, sportophanging, bood nog meer personalisatiemogelijkheden en een sportiever rijgedrag. Via het Driving Mode Select menu wissel je tussen de verschillende rijmodi: Normal, Eco, Individual en Sport. Die laatste laat het koetswerk 15 millimeter lager hangen en activeert een stijvere demping. De gekozen modus heeft ook invloed op de alertheid van het stuurwiel, de motor en de transmissie.

De Scala staat een trapje hoger dan zijn concurrenten op vlak van technologie. Veel van de rijhulpsystemen waren voorheen immers enkel te zien in hogere segmenten.

Aangenaam interieur

Omdat Škoda veiligheid hoog in het vaandel voert, werd het vrijstaande infotainmentscherm voor het eerst hoog op het dashboard geplaatst, zodat het goed zichtbaar is voor de bestuurder. De belijning rond het aanraakscherm fungeert als ergonomische handsteun en maakt dat je het gemakkelijker kunt bedienen. Ook qua interieurmaterialen steekt Škoda een tandje bij. Een zacht aanvoelend schuimoppervlak zorgt samen met de sfeerverlichting voor een knus gevoel.

Technologisch helemaal mee

Verder staat de Scala een trapje hoger dan zijn concurrenten op vlak van technologie. Veel van de rijhulpsystemen waren voorheen immers enkel te zien in hogere segmenten. De optionele functie Side Assist bijvoorbeeld waarschuwt voor voertuigen die achteraan naderen en willen inhalen of die in de dode hoek tot 70 meter achter de wagen rijden. Dat is 50 meter verder dan de gekende Blind Spot Detect. Alleen het bedienen van de cruisecontrol verliep niet zo vlotjes, omdat de knoppen achter de schakelpeddels zitten. De Driver Alert vonden wij te gevoelig afgesteld en gaat gepaard met een vervelend geluidsignaal. Het scala aan, al dan niet optionele, Simply Clever-voorzieningen vonden we dan wel weer indrukwekkend. Gaande van de elektrische achterklep met tiptoetsbediening – een primeur voor dit segment – tot het parapluvak in de deur, paraplu incluis.

TESTWAGEN1.5 TSI 150 DSG Style (zeventrapsautomaat), 150 pk
TESTVERBRUIK6,1 l/100 km
CO₂-EMISSIE113 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 19.235 (Active 1.0 TSI, 95 pk, 5V manueel) – basisprijs testmodel: € 28.560
  • BIV: € 206,68
  • verkeersbelasting: € 197,29
PLUS
  • veel ruimte
  • grote koffer
  • aantrekkelijke prijs-kwaliteitsverhouding
MIN
  • hinderende vaste armsteun
  • te gevoelig afgestelde Driver Alert Control
  • positie knoppen cruisecontrol

Ook getest

Skoda Fabia CombiSkoda Octavia Combi, Skoda KaroqSkoda Kodiaq

Leestip

Wist je dat Skoda al in 1934 een eerste Superb lanceerde? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Skoda.