Skoda Kamiq

Na de grote Kodiaq en middelgrote Karoq krijgt Skoda een derde SUV: de compacte Kamiq. Hoe hij zich van z’n taak kwijt? Na een testrit werd alles duidelijk.

Klein maar toch ruim

Met zijn lengte van 4,24 meter ontpopt hij zich als een wendbare vijfdeurs met opmerkelijk veel interieurruimte voor zijn formaat. Ook wie achterin plaatsneemt, krijgt behoorlijk wat been- en hoofdruimte. De achterbank is wel eerder geschikt voor twee dan voor drie personen. De koffer heeft een volume van 400 liter en dat is vergelijkbaar met wat je in een middenklasser vindt. Wil je extra lange voorwerpen vervoeren, dan bestel je de voorste passagiersstoel met neerklapbare rugleuning. In het interieur ontdek je bovendien heel wat praktische opbergruimtes. De inrichting is eenvoudig, maar overzichtelijk. Als optie is er de Virtual Cockpit met vijf mogelijke schermweergaves.

Wil je extra lange voorwerpen vervoeren, dan bestel je de voorste passagiersstoel met neerklapbare rugleuning.

Stadsbeest

De Kamiq is gebaseerd op de pas gelanceerde Scala, maar kreeg een verhoogde ophanging voor een echte SUV-uitstraling. Voor de rest beschikt de Kamiq over weinig stoere koetswerkaccenten. Typisch zijn wel de ontdubbelde koplampen, waarbij de bovenste lichtstroken dienst doen als daglichten met leds. Als optie kun je gaan voor een complete ledverlichting samen met repetitieve richtingaanwijzers. Ondanks zijn SUV-karakter is de Kamiq geen offroader. Alle versies zijn voorwielaandrijvers. De Kamiq stuurt koersvast, maar de stuurinrichting voelt licht aan en geeft weinig feedback.

Geen sportieve ambities

De 1.0-benzine driecilinder met turbo en 115 pk waarmee wij reden, kan vlot mee met het verkeer, maar heeft zeker geen sportieve ambities. De motor mist bovendien wat trekkracht bij een laag toerental en wordt daarbij niet geholpen door de lange verhoudingen van de standaard manuele versnellingsbak met zes overbrengingen. Dat fnuikt de hernemingen, maakt dat je tijdig moet terugschakelen en zet een domper op de prestaties als de auto wat geladen is. Daartegenover staat dat de driepitter behoorlijk stil zijn werk doet. Voor wie wat meer uit het rijgedrag wil puren, is er het lichtjes verlaagde Sport Chassis Control, dat je bovendien laat kiezen uit vier rijmodi. Voor wie de prestaties nog wat wil opkrikken, voorziet Skoda de 1.5 TSI met 150 pk. Voor veelrijders is er een diesel, de 1.6 TDI met 115 pk, en vanaf volgend jaar een cng-versie.  De basisversie is een 1.0-benzine met een magere 95 pk en slechts vijf versnellingen.

  • Skoda Kamiq
TESTWAGEN
1.0 driecilinder (benzine), 115 pk
TESTVERBRUIK
6,6 l/100 km
CO₂-EMISSIE
116 g/km
BUDGET
  • vanafprijs basis- en testmodel 1.0 benzine (95 pk): nog niet bekend
  • BIV: € 231,36
  • verkeersbelasting: € 125,75
PLUS
  • Verhouding afmetingen/interieurruimte
  • Gemakkelijke in- en uitstap
  • Koffervolume
  • Opbergruimtes
  • Overzichtelijk koetswerk
  • Stille benzinemotor
MIN
  • Steriele rijervaring
  • Mist karakter
  • Weinig feedback stuurinrichting
  • Hernemingen 1.0

Ook getest

Skoda Fabia Combi, Skoda Scala, Skoda Octavia CombiSkoda KaroqSkoda Kodiaq

Leestip

Wist je dat Skoda al in 1934 een eerste Superb lanceerde? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Skoda.

Vorig artikelOproep: ‘Als ik minister van Mobiliteit was…’
Volgend artikelDoe de verkeerstest!