Europese verkeersregels Mobiliteit

4 op de 10 slagen niet voor test Europese verkeersregels

VAB maakte een online verkeerstest waarmee je je kennis van de belangrijkste nieuwe Europese verkeersregels kon testen. De resultaten zijn ontnuchterend: 41% van de deelnemers scoorde minder dan de helft.

25/06/2018
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

Vooral bij mannen blijkt de kennis slecht. Slechts 38% van hen slaagde voor de test, tegenover 48% van de vrouwen. Vooral de regels rond milieuzones in de verschillende landen blijken niet echt gekend.

‘Rettungsgasse’ is het minst gekend

Slechts 27% van de deelnemers wist dat je bij file in Duitsland en Oostenrijk verplicht een strook in het midden van de autosnelweg (‘Rettungsgasse’) moet maken voor de hulpdiensten. In Zwitserland wordt dat ook gedaan en aangeraden, maar is het niet verplicht. Wie op de linkerrijstrook rijdt, moet zo links mogelijk aanhouden, wie op de middelste of rechterrijstrook rijdt, zo rechts mogelijk.

Regels rond milieuzones scoren slecht

In Frankrijk kennen heel wat steden en regio’s een milieuzone tijdens pieken van luchtvervuiling, maar enkel in het centrum van Parijs geldt een permanente milieuzone (‘Zone à Circulation Restreinte’) waarvoor je tijdens weekdagen een milieuvignet nodig hebt. Slechts 33% van de deelnemers wist dat dit enkel in Parijs is.

Ook in Italiaanse steden zijn er steeds meer milieuzones, de ‘Zona Traffico Limitato’, die gecontroleerd worden door middel van nummerplaatherkenning. Slechts 38% kende de naam van deze zone.

In Duitsland heb je al verschillende jaren een milieuvignet nodig om verschillende stadscentra in te rijden. Deze milieuzones zijn al langer in voege en dus ook beter gekend bij Vlamingen: 81% kent ze. Ondertussen zijn de rode en gele stickers bijna nergens meer geldig en heb je altijd een groene sticker nodig. Je koopt het vignet beter op voorhand in de VAB-Webwinkel.

Snelheidsverlaging naar 80 km/u in Frankrijk

Vanaf 1 juli gaat de maximumsnelheid op de secundaire wegen (‘routes nationales’ en ‘routes départementales’) naar omlaag. Slechts 63% was hiervan al op de hoogte. Je mag op wegen met één rijstrook per richting en zonder middenberm dan nog maar 80 km/u in plaats van 90 km/u rijden. Het gaat in totaal om meer dan 400.000 kilometer weg. Op wegen met twee rijstroken per richting blijft de maximumsnelheid 90 km/u. Wie nog 90 km/u rijdt waar hij maar 80 km/u mag, riskeert vanaf 1 juli een boete vanaf € 68. Maar wat betekent dat concreet voor ons als toerist?

Let op met gsm in Spanje en Frankrijk

Frankrijk en Spanje zijn heel streng op vlak van gsm-gebruik achter het stuur. Het is verboden om met de hand telefoneren wanneer je stilstaat langs de weg, maar eveneens om met oortjes handenvrij te telefoneren. Je gsm mag zich tijdens het rijden zelfs niet in je gezichtsveld bevinden.

Flitspaalsignalering soms verboden

Eerst en vooral moet er een onderscheid gemaakt worden tussen flitspaalsignalering op het navigatiesysteem en echte radardetectiesystemen. Bij flitspaalsignalering wordt de info verkregen door het gps-toestel (of door gebruikers van een app die aangeven waar deze zich bevinden), bij radarsystemen wordt echt het radarsignaal opgevangen. In alle Europese landen is het gebruik en bezit van radardetectiesystemen verboden.

De regels over flitspaalsignalering verschillen van land tot land:

  • In o.a. België, Luxemburg, Spanje, Italië, Nederland, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk zijn deze apps toegestaan.
  • In Oostenrijk en Zwitserland zijn ze verboden.
  • In Frankrijk en Duitsland zijn deze apps toegestaan zonder flitsverklikker (wel mogen gevarenzones of risicozones aangeduid worden).
  • In Noorwegen, Portugal, Zweden, Tsjechië en Slovenië worden ze gedoogd.

Voor apps die verboden zijn, volstaat het dus om je app te verwijderen in Oostenrijk en Zwitserland en nadien opnieuw te installeren. Als het om een los gps-toestel gaat, dan moet je de functie ‘flitspaalsignalering’ uitschakelen vóór je de grens oversteekt (voor zover dat al niet automatisch gebeurt). De systemen die in het vaste navigatiesysteem van je auto geïntegreerd zijn, zijn in theorie zodanig geprogrammeerd dat ze bepaalde functies uitschakelen in landen waar het gebruik ervan verboden is. Bij oudere modellen is dat echter niet altijd het geval, waardoor het toch beter is om de functie uit te schakelen voor je de grens oversteekt. Opgelet, in Zwitserland is zelfs het vervoer van een radarverklikker verboden en laat je hem dus beter thuis.

Doe zelf de test

Je kunt hier zelf je kennis over de Europese verkeersregels testen. Meer informatie over de verkeersregels in Europa vind je hier.

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief