Wat je altijd al wilde vragen aan de piloot

Wie al eens met het vliegtuig reist, zit vaak met heel wat vragen. Wij stelden de meest voorkomende aan Lode Verschueren, piloot bij Thomas Cook Airlines.

Moet ik bang zijn voor turbulentie?

Piloot Lode: “Turbulentie is een van de meest gevreesde fenomenen in een vliegtuig. Dat je niet helemaal op je gemak bent, is niets om je voor te schamen. Velen zijn dat samen met jou. Over turbulentie kan veel gezegd worden: het doet je koffie morsen, het schudt de bagage door elkaar, maar laat het vliegtuigen neerstorten? Helemaal niet! Een vliegtuig is ontworpen om veel meer te kunnen weerstaan dan de ergste turbulentie. Ook ‘valt’ het vliegtuig niet, het golft mee op de aanwezige luchtstromen, net als een boot op zee. De variatie in hoogte, zelfs tijdens de ergste turbulentie, is uiterst gering. Turbulentie is dus niet gevaarlijk, het is enkel onaangenaam voor zowel passagiers als bemanning. Blijf rustig zitten en concentreer je op iets anders. Luister naar muziek, lees een boek of zet een film op.”

Wat is een luchtzak?

Piloot Lode: “De luchtzak verwijst meestal naar turbulentie, maar kan verschillende oorzaken hebben. Meestal komt het door snel veranderende wind, in richting of in snelheid. Op grote hoogte komt turbulentie meestal voor omdat het vliegtuig zich in de buurt van een onweer of een straalstroom bevindt. Een straalstroom is een snelle wind op grote hoogte die je kunt vergelijken met een snel stromende rivier met veel wervelingen.”

Kan een vliegtuig geraakt worden door de bliksem?

Piloot Lode: “Ja dat kan, maar dat is niet gevaarlijk. Een vliegtuig beschikt over statische ontladers die in dat geval de elektriciteit terug afgeven en is ontworpen als een ‘Kooi van Faraday’, dat wil zeggen dat de elektriciteit niet tot in de kooi of het vliegtuig kan binnendringen.”

Waarom gaan bij de landing de lichten uit en moeten de luikjes voor de ramen omhoog?

Piloot Lode: “Hierdoor kunnen je ogen zich aanpassen aan de buitenomgeving. In het geval van een evacuatie op de grond zijn je ogen dan onmiddellijk aangepast aan het licht (of de duisternis) buiten.”

Waarom is er soms een verschil in duur tussen de heen- en terugvlucht?

Piloot Lode: “Dat komt door de sterke neus- of staartwind. Typisch zijn de vluchten van en naar de Verenigde Staten. De heenvlucht naar de VS kan gemakkelijk een uur, of zelfs langer, duren dan de terugvlucht.”

Lees ook

Handbagage in het vliegtuig: wat mag wel en niet?

Hoe geraak je op welke luchthaven?

Wat als je vliegangst hebt?

 

Zorgeloos op reis?

Laat je vakantie niet in het water vallen. Kies voor zekerheid en boek voor je vertrek ook jouw VAB-reisbijstandspakket. Zowel jij, je gezin, je wagen als je bagage zijn bij ons in goede handen.

Vorig artikel4 op de 10 slagen niet voor test Europese verkeersregels
Volgend artikelMerknaam Sunjets verdwijnt