sneeuwvakantie

VAB-Reisbijstand kende een zeer drukke paasvakantie. We kregen veel oproepen over lekke banden. Daarom raden we iedereen aan om z’n banden goed na te kijken.

Frankrijk en Nederland populair

VAB-Reisbijstand opende 32% meer technische dossiers dan tijdens de paasvakantie van vorig jaar. Opvallend veel Belgen kozen er dus voor om er met de auto opuit te trekken. Populairste bestemming deze paasvakantie was Frankrijk met 39% van het totaal aantal pechgevallen en 40% meer pechgevallen dan vorig jaar. Maar ook opvallend veel Belgen kozen voor een uitstapje naar Nederland, want hier moest VAB-Reisbijstand bijna dubbel zoveel (+92%) tussenbeide komen voor autopech. Oostenrijk is minder populair als autobestemming. Het land kent een daling van 38% wat betreft het aantal pechgevallen.

De top 5 van landen met autopech:

  1. Frankrijk: 39% van het totaal aantal pechgevallen
  2. Nederland: 28%
  3. Luxemburg: 12%
  4. Duitsland: 11%
  5. Oostenrijk: 2%

Veel lekke banden

De pechvogels hadden tijdens deze paasvakantie opvallend veel lekke banden: +19% ten opzichte van vorig jaar. April is de ideale maand om je winterbanden te vervangen voor zomerbanden: in 2017 voerde VAB-Banden 45% van de wissels naar zomerbanden uit in april. Maar ook wie die wissel niet moet uitvoeren, controleert het best de staat van zijn banden: de bandenspanning en de profieldiepte. Deze video legt uit hoe je dat het best doet.

De top 5 van autoproblemen:

  1. Banden: 22% van het totaal aantal pechgevallen
  2. Motorproblemen: 21%
  3. Start- en batterijproblemen: 19%
  4. Ongeval: 8%
  5. Koppeling en versnellingsbak: 5%

Goede sneeuwcondities

VAB-Reisbijstand kreeg deze paasvakantie 44% meer medische dossiers te verwerken. Opvallend is de stijging van 5% van het aantal wintersportongevallen. Dat komt door de uitzonderlijk goede sneeuwkwaliteit, waardoor meer Belgen ervoor gekozen hebben om op wintersport te gaan in plaats van naar de zon te trekken. De skiongevallen die zich deze paasvakantie voordeden, waren vaak ernstig. Dat blijkt uit het feit dat VAB-Reisbijstand 52% meer mensen heeft moeten repatriëren, omdat zij niet meer met het eigen vervoer thuis geraakten. In de meeste gevallen kiest VAB-Reisbijstand voor een ligtaxi of een ambulance, omdat die het meest comfortabel zijn voor de patiënten. VAB-Reisbijstand merkt ook op dat er steeds meer smartphoneapps ontwikkeld worden die de snelheid en het aantal afgelegde kilometers meten. Een spijtig gevolg daarvan is dat jongeren deze apps gaan gebruiken om met elkaar te wedijveren om een zo groot mogelijke snelheid te halen. Dat is een mogelijke verklaring voor de stijging van het aantal ernstige skiongevallen.

Vorig artikelFord heeft zijn nieuwe Focus klaar
Volgend artikelGetest: Volvo XC40