beste moment om een elektrische auto te ladenFoto: Shutterstock

Elektrisch rijden zonder het netwerk te overbelasten, zal enkel lukken als we slim laden. Wanneer laden we dan best onze elektrische auto op?

In de praktijk zullen we onze laadbeurt moeten uitstellen tot na de huishoudelijke taken. Dat betekent dat het beste moment om een elektrische auto te laden pas na de maaltijd, de vaatwas, de wasmachine en de droogkast is. Gelukkig betekent dat niet dat we om middernacht nog naar buiten moeten om met laadkabels te morrelen. Elektrische auto’s kun je doorgaans met een timerfunctie laten starten met laden. Er bestaan ook intelligente wallboxen waarbij je via een app het tijdstip kunt bepalen. Het kan zelfs nog slimmer, want de meest verfijnde wallboxen zijn volledig geconnecteerd met de huishoudelijke elektriciteitsinstallatie. Via ‘load balancing’-technologie houden ze rekening met andere (grote) verbruikers en passen ze het laadvermogen aan. Via dergelijke technologie krijgen de huishoudtoestellen prioriteit en zul je de thuisinstallatie nooit overbelasten. Heel wat leveranciers van autoladers bieden dit systeem aan. Fabrikant Zappi gaat zelfs nog een stapje verder en levert een interessante oplossing voor mensen met zonnepanelen. De autolader meet wanneer er zonnestroom is en zal de lader pas op dat moment inschakelen. Hou er rekening mee dat het prijskaartje van een wallbox zal stijgen naarmate het toestel over meer intelligente functies beschikt. Reken op 750 euro voor een basismodel, laders met extra snufjes kosten al snel het dubbele, exclusief montage, welteverstaan.

Wat met het capaciteitstarief?

Het beste moment om een elektrische auto te laden laten we dus kiezen door de slimme wallboxen. Zijn alle ‘laadzorgen’ dan van de baan door deze intelligente laders? Niet helemaal, want de slimme technologie schakelt de autolader dan wel later in, dat maakt ook dat de mogelijke oplaadtijd verkort. De batterij van de auto moet ’s ochtends bij voorkeur volgeladen zijn. In een modale elektrische gezinswagen zit vandaag een batterij met een capaciteit van 50 à 60 kWh. Wil je die in pakweg 7 uur laden, dan heb je een groot laadvermogen (7,2 kW) nodig. Onze stroombeheerder mag dan wel prediken dat er geen gebrek aan stroom zal zijn, maar tegelijk voert men vanaf midden volgend jaar het capaciteitstarief in. Via de digitale energiemeter – die er niet toevallig voor de uitrol van elektrische voertuigen kwam – kan men niet alleen meten hoeveel stroom men per jaar afneemt, maar men ziet ook het debiet in real time. Wanneer je langer dan 15 minuten meer dan 3,15 kW afneemt, zul je een hogere netwerkvergoeding (transportprijs) betalen. Concreet wil dat zeggen dat de EV-rijder nagenoeg altijd piektarief zal betalen wanneer de auto wordt ingeplugd. Pittig detail: vandaag zijn er nog geen concrete tarieven bepaald voor dat capaciteitstarief. De kostprijs zal pas op de eindafrekening tastbaar zijn. Jammer dat men op deze manier de elektriciteitsrekening, die een fundamenteel onderdeel wordt van onze mobiliteitskost, ondanks eerdere beloften nog minder transparant maakt. De slimme laders van vandaag bieden tot op zeker niveau een bruikbaar compromis, maar wat als twee partners in één gezin straks hun elektrische wagen voor de deur parkeren? De netwerkbeheerder geeft aan dat het miljarden zou kosten om het grid te versterken met dikkere kabels, zodat iedereen snel en betaalbaar zou kunnen thuisladen. Deze situatie is pijnlijk omdat we in België in vergelijking met de omringende landen al jaren meer betalen voor het transport van de elektriciteit, dan voor het product op zich.

Wat met mijn VAB-Pechbijstand?

Als ik elektrisch ga rijden, kan ik dan nog steeds rekenen op VAB-Pechbijstand? Jazeker! Onze wegenwachters krijgen specifieke opleidingen zodat ze ook overweg kunnen met elektrische wagens.

Vorig artikelThuis je elektrische auto laden, hoe doe je dat?
Volgend artikelWin een e-bike van Trek of een vakantie in Duitsland