telewerkenFoto: Wim Kempenaers

Vandaag is het Nationale Telewerkdag tijdens de Week van de Mobiliteit. Ook VAB zet al een hele tijd in op telewerken.

Als mobiliteitsclub vestigt VAB al jaren de aandacht op het verminderen van files door te kiezen voor alternatieven in het woon-werkverkeer. Door meer te fietsen bijvoorbeeld, wat door de opkomst van de elektrische fiets ook mogelijk werd voor mensen die verder van hun werk wonen. Maar ook telewerken voorkomt verplaatsingen met de auto. Of VAB ook doet wat het preekt? Toch wel! “Door de coronacrisis en de daarbij horende lockdowns werd ook het personeel van VAB verplicht om zo veel mogelijk thuis te werken. Maar ook daarvoor was telewerken al mogelijk bij VAB, waardoor de overgang naar het verplicht telewerken niet al te bruusk was”, vertelt Benjamin Bril, preventieadviseur en mobiliteitscoördinator bij VAB. “Sinds de coronacrisis zetten we nog meer in op telewerken. Wie een bureaujob heeft, kreeg de mogelijkheid om op kosten van VAB een ergonomische bureaustoel en ander bureaumateriaal te bestellen. Voorwaarde is dan wel dat het personeelslid minstens twee dagen thuis blijft werken, ook na de pandemie. We maakten een filmpje met tips voor thuiswerkende collega’s. Niet alleen over hoe ze zich het best aan een bureau zetten, maar ook met praktische tips voor de juiste werkattitude tijdens een werkdag. Uren lang vast achter je bureau blijven zitten zonder beweging is bijvoorbeeld geen goed idee.”

Een kat op de VAB-Alarmcentrale

Het kan dus zijn dat wanneer je met pech naar VAB belt je in iemands huiskamer belandt. Bij Gracy bijvoorbeeld. Zij ruilde haar vertrouwde bureau op de alarmcentrale van VAB-Pechbijstand in voor een plekje in haar living. “Al 32 jaar lang vertrok ik dagelijks goedgezind naar VAB, maar plots moest ik thuisblijven. Dat was een aanpassing, maar alles is vlot blijven lopen. We zijn een heel hecht team, dus ik miste mijn collega’s erg. In het begin stuurden we elkaar kaartjes en ging ik met collega’s uit de buurt wandelen. Ik heb mijn bureau aan het raam naar de tuin gezet en aangekleed met wat foto’s, kaartjes en een bloemetje om het gezellig te houden. Thuis is het redelijk rustig, op een miauwende kat na, dus die hoor je misschien weleens aan de telefoon.” Minder mensen op de werkvloer betekent ook meer lege bureaus. Wat gebeurt er met al die extra ruimte? “We waren al bezig met het project ‘Werken van Morgen’ en dat is de door de coronacrisis in een stroomversnelling gekomen. De nieuwe beschikbare ruimte wordt voor een deel ingenomen door flexbureaus waar collega’s die fysiek naar het werk komen kunnen zitten. Daarnaast zijn er hier en daar ontmoetgingshoeken ingericht waar rustig bijgepraat of vergaderd kan worden”, zegt Benjamin Bril.

Ook voordelen voor de werkgever

Daar waar bedrijven vroeger misschien wat weigerachtig tegenover telewerken stonden, moesten ze er door de coronacrisis verplicht op inzetten en zagen ze plots de voordelen. Dat weet ook Sarah De Groof, expert telewerken bij HR-dienstengroep Acerta. “Sommige werkgevers zien het als een interessante besparing. Ze moeten niet meer voor iedereen een bureau en werkoppervlakte voorzien. Daarnaast is het voor werkgevers een middel om gaten in hun vacatures op te vullen. Als je merkt dat een job niet ingevuld geraakt omdat het juiste profiel niet beschikbaar is in jouw regio, dan is thuiswerk de ideale oplossing om alsnog de juiste werknemer te vinden. Daarnaast is er ook de tijdsbesparing. Een digitale meeting verloopt misschien iets minder vlot dan een echte, maar je moet de totale tijd mee in acht nemen. De tijdswinst van de uitgespaarde rit naar een vergadering is echt veel groter.”

 

Lees ook

Ons fietsgebruik breekt alle records

We maalden vorig jaar zo’n 4.000 autokilometers minder

Vorig artikel10 tips voor trips waar je met de trein naartoe kan
Volgend artikelTrap je rijk met de fietsvergoeding?