Ford Puma

Met de fonkelnieuwe Ford Puma krijgen de populaire Renault Captur en de Peugeot 2008 er een concurrent bij. De Puma is een zucht groter dan de Fiesta en staat tegen eind dit jaar in de showroom.

Voor wie wat ouder is, doet Ford Puma ongetwijfeld een belletje rinkelen. Tussen 1997 en 2002 was het een compacte sportcoupé op basis van de Ford Fiesta. De tijden veranderen. Coupés liggen niet langer goed in de markt. Nu zijn het SUV’s die de populariteitstabellen aanvoeren en daar wil Ford van meegenieten met de Puma anno 2019. De nieuwkomer is pas onthuld en pakt uit met enkele opmerkelijke praktische vondsten en technische snufjes en dat allemaal voor een betaalbare prijs, zo belooft Ford.

Koffer met tap

De Puma is gebaseerd op het onderstel van de Fiesta maar is ietsje langer en staat vooral hoger op zijn wielen, zoals het een SUV past. Het design is best oké en het front verraadt meteen dat het een Ford is. De koffer heeft een aanzienlijk volume van 456 liter en is moduleerbaar door de verplaatsbare laadvloer. Helemaal onderaan de koffer steekt wat ze bij Ford een MegaBox noemen. Het gaat om een kunststof compartiment dat met de tuinslang kan worden gereinigd en waarvan de bodem zelfs van een aftapplug is voorzien. Handig als je bijvoorbeeld een stel met modder bekladde wandelschoenen in de koffer gooide. Ook praktisch is dat je de kofferklep kunt openen met een voetbeweging. De achterklep heeft een geïntegreerde hoedenplank, waardoor je die niet ergens moet opbergen als je grote voorwerpen inlaadt.

Nooit meer spookrijden

Ford stelt een hele reeks uitrustingen beschikbaar. Zetelmassage is daar één van, maar er zijn ook veiligheidsvoorzieningen. Opmerkelijk is bijvoorbeeld de ‘Wrong Way Alert’ die de bestuurder verwittigt als hij een eenrichtingsstraat inrijdt. Zo wordt spookrijden vermeden. Het nieuwe ‘Local Hazard Information’ systeem informeert dan weer over gevaarlijke situaties nog voor ze zichtbaar worden voor de chauffeur of de sensoren van de auto. Die gegevens worden niet door het navigatiesysteem aangereikt, maar wel onder de vorm van realtime data. Ze zijn afkomstig van lokale autoriteiten, hulpdiensten en rijgegevens van andere voertuigen die met de cloud verbonden zijn.

Versies Ford Puma

De Puma is verkrijgbaar in twee ‘mild hybrid’ versies. Tijdens het remmen wordt energie gerecupereerd en omgezet in elektriciteit die in een 48v lithium-ion batterij wordt opgeslagen. De elektriciteit wordt gebruikt om een kleine elektromotor aan te drijven die de benzinemotor ondersteunt tijdens het vertrekken en versnellen. De benzinemotor is een 1,0-liter driecilinder, goed voor 125 of 150 pk. Er zijn ook twee conventionele 1,0-liter driecilinders met ofwel 95 of 120 pk. Nieuw is dat één cilinder wordt uitgeschakeld als de motor niet belast wordt, tijdens het uitbollen bijvoorbeeld. Er staat één diesel op het programma: een 1,5-liter met 120 pk. De topversies zijn de luxe Titanium en de sportieve ST-Line. De Puma bestaat enkel als vijfdeurs.