e-steps

De elektrische step, kortweg e-step, is niet meer weg te denken uit het dagelijkse straatbeeld. Het lijkt speelgoed. Kinderspel. Maar dat is het duidelijk niet. Jammer genoeg stijgt het aantal ongevallen met e-steps pijlsnel. Dikwijls omdat de chauffeur niet vertrouwd (genoeg) is met z’n vervoersmiddel. Daarom: waarop moet je letten bij de aankoop van zo’n step? En wat zijn de regels?

Cijfers van spoeddiensten bevestigen het: veel ongevallen met e-steps – niet zelden met zwaargewonden – gebeuren met nieuwe gebruikers. Daarom is het dus erg belangrijk dat je eerst rustig leert rijden met zo’n step, net zoals je dat destijds ook met een fiets deed. Met je eerste brommer of wagen ging je ook niet meteen de openbare weg op. Op een afgesloten terrein vertrekken, stoppen, de remafstand inschatten, leren hoe de step reageert op hindernissen, enkele manoeuvres inoefenen… Het is geen slecht idee om even te kijken hoe je e-step reageert voor je je ermee in het verkeer waagt. Gouden raad: hou beide handen aan het stuur.

Waarop letten bij aankoop?

Stel: je wilt graag een e-step. Waarop moet je dan allemaal letten bij de aankoop? De prijsklasse van e-steps is heel breed. Vanaf 150 euro vind je al een basismodelletje, maar er zijn ook exemplaren die vlot 2000 euro en meer kosten. Jeroen Tseyen, step-expert bij Decathlon: “Wat belangrijk is bij de aankoop van een e-step is om te weten hoe vaak, voor welke afstand en op welke ondergrond je je e-step zal gebruiken. Ook het gewicht dat de e-step moet kunnen dragen is belangrijk, omdat dit allemaal het vermogen van de motor en de batterij zal bepalen.”

Moet je veel trappen doen met je e-step of moet je er het openbaar vervoer mee op, dan kan een lichte eventueel inklapbare step nuttig zijn. Bij zo’n lichte step moet je rekenen op een gewicht van een kleine 15 kilo. Ga je vooral offroad ritten maken, dan heb je een e-step met een goede vering en grote luchtbanden nodig.

De actieradius van e-steps gaat van 15 kilometer bij de meest basic modellen tot meer dan 30 kilometer of dus 1u12 onafgebroken rijden met 25 kilometer per uur voor duurdere versies. Is het traject dat je aflegt heuvelachtig en moet je e-step dus heel wat hoogtemeters afmalen, dan is het motorvermogen belangrijk. Ook de deckbreedte (waarop je staat), de vering en de wielen hebben hun invloed op comfort en prijs.

Kort samengevat zijn de actieradius, het gewicht en de banden van de e-step de voornaamste criteria bij aankoop. Ook de laadtijd van de batterij bekijk je het best aandachtig. Daar durft al eens een behoorlijk verschil op te zitten.

Een bekend merk van e-steps is Xiaomi. De Chinese fabrikant staat bekend om zijn betrouwbare kwaliteit tegen een scherpe prijs. De Ninebot Max G30 van Segway heeft dan weer een rijbereik van liefst 65 kilometer. Een nuttig gadget ten slotte is een remschijfslot. En een laatste tip: sommige e-steps kun je aankopen met ecocheques.

e-steps
Shutterstock

Welke regels gelden voor de e-step?

Natuurlijk is het ook cruciaal dat een step reglementair is aan onze Belgische wegcode. Wie een e-step gebruikt, wordt aanzien als een fietser, ongeacht de snelheid waarmee je rijdt. De maximaal mogelijke snelheid van een elektrische step mag trouwens niet hoger zijn dan 25 kilometer per uur zijn. Steps die toch sneller kunnen, zijn niet op de openbare weg toegelaten. Sinds 1 juli 2022 zijn er nieuwe regels voor e-steps:

  • Minimumleeftijd: 16 jaar
    Kinderen of jonge tieners mogen niet langer met een e-step in het verkeer rijden. Al zijn er uitzonderingen op specifieke plaatsen zoals (woon)erven, speelstraten of voetgangerszones.
  • Verboden op voetpad
    Je mag niet op het voetpad rijden met je e-step. Je plaats is op het fietspad. Zijn er geen fietspaden, dan moet je op de rijbaan rijden. In voetgangerszones geven verkeersborden aan of fietsers (en dus ook e-steps) al dan niet toegelaten zijn. Zo ja, dan moeten ze stapvoets rijden.
  • Geen passagiers
    E-steps zijn niet zo stabiel als een fiets en het risico op vallen en letsels is hoger. Het is daarom verboden om passagiers te vervoeren op een e-step. Een regel die trouwens geldt voor alle voortbewegingstoestellen, ook voor niet-gemotoriseerde.
  • Parkeren
    E-steps zomaar willekeurig achterlaten op de openbare weg is hinderlijk en gevaarlijk. Voor e-steps zijn er voortaan specifieke parkeerzones en zones met parkeerverbod, beide aangeduid met verkeersborden. Op plekken zonder specifieke signalisatie blijft parkeren op het trottoir toegelaten, op voorwaarde dat jouw step de doorgang niet belemmert.

Nog handig om te weten

In fietsstraten hebben steppers dezelfde rechten en verplichtingen als fietsers. Ze mogen dus ook rijden in de verboden richting van eenrichtingsstraten wanneer een bord dit toelaat voor fietsers. Het dragen van een fietshelm op een e-step is niet verplicht, maar wordt door VAB sterk aanbevolen. Ook knie-, elleboog- en polsbescherming raden we aan. Tussen zonsondergang en -opgang, wanneer het zicht beperkt is tot 200 meter, is een wit of geel licht vooraan en een rood licht achteraan verplicht. De meeste elektrische steps hebben ingebouwde verlichting, maar die voldoet niet altijd aan de norm. In dat geval kun je je zichtbaarheid verhogen door de verlichting op je kleding, rugzak of helm te bevestigen.

Lees ook

Nieuwe regels e-step

Vorig artikelZo fiets je door de sneeuw
Volgend artikelHoe snel verdien jij jouw elektrische fiets terug?