lockdown fietsenWim Kempenaers

Ook na de strikte lockdown gebruiken we meer de fiets voor woon-werkverkeer. De auto blijft aan de kant staan. Dat was al zeer duidelijk tijdens de coronamaatregelen, toen één op de tien werkende automobilisten overstapte op de fiets.

VAB voerde in de laatste week van april een tweede online bevraging uit bij 10.000 Vlamingen over hun verplaatsingsgedrag voor, tijdens en na de coronamaatregelen. Daaruit blijkt dat we tijdens de quarantaine de auto een stuk minder gebruikt hebben. Ongeveer de helft van de Vlamingen legde per week minder dan 20 kilometer af, terwijl dat voor de coronamaatregelen slechts 1 op de 10 was. Met name de beroepsactieve bevolking heeft minder autogereden. Voorheen reed 1 op de 3 meer dan 200 kilometer per week met de wagen, de afgelopen weken zakte dit tot minder dan 1 op de 10. Wie tijdens de coronacrisis aan het werk is gebleven, heeft dus duidelijk veel meer getelewerkt. Vooral mensen met een bedrijfswagen zijn de auto een stuk minder gaan gebruiken. Het gaat hier dan ook meestal om beroepen in de dienstensector, die vaak de mogelijkheid hebben om thuis te werken. 60% van hen rijdt normaal meer dan 200 kilometer per week, nu is dit gedaald tot 11%.

Hoewel er zo goed als geen files waren, is 1 op de 10 automobilisten die werkt overgestapt op de fiets.

De fiets uit zijn kot

Hoewel er zo goed als geen files waren, is 1 op de 10 automobilisten die werkt overgestapt op de fiets. Opvallend is dat mensen die normaal het openbaar vervoer gebruiken en tijdens de coronamaatregelen niet telewerken dan weer voornamelijk zijn overgestapt op de wagen. Ook na de eerste versoepeling blijven we vaker de fiets gebruiken voor woon-werkverkeer. VAB-Fietsbijstand kreeg op maandag 4 mei 31% meer oproepen dan op een gemiddelde maandag voor de lockdown. Dat kan duidelijk gelinkt worden aan woon-werkverplaatsingen, want tijdens de eerste weken van de lockdown kreeg VAB-Fietsbijstand op weekdagen opvallend minder oproepen voor fietspech. In het weekend kwamen er dan weer soms dubbel zoveel oproepen binnen dan gewoonlijk. De fiets werd duidelijk gebruikt voor vrijetijdverplaatsingen, daar waar hij nu opnieuw gebruikt voor woon-werkverkeer en misschien zelfs meer dan voor de lockdown. Uiteraard heeft ook het mooiere weer hiermee te maken.

Groeipotentieel

Opvallend is dat er zowel bij de automobilisten (bedrijfswagen en eigen wagen) als de gebruikers van openbaar vervoer groeipotentieel is voor de (elektrische) fiets, aangezien 56% van de beroepsactieve bevolking op minder dan 15 kilometer van het werk woont. 43% van de mensen met een bedrijfswagen woont op minder dan 15 kilometer van het werk, dus ook zij zouden kunnen overstappen op de (elektrische) fiets. VAB vraagt daarom aan bedrijven en de overheid om volop in te zetten op de fiets voor het woon-werkverkeer. Anders dreigen we na de lockdown een nog groter verkeersinfarct te krijgen. De grote vraag is namelijk hoe de gebruikers van openbaar vervoer zullen reageren: gaan zij vaker de auto gebruiken omwille van het onveiligheidsgevoel op trein, tram en bus? Die kans is groot, aangezien 17% van hen al is overgestapt op autogebruik tijdens de coronacrisis. De overheid mag zich dus niet alleen focussen op het wegwerken van zwarte punten, maar moet ook blijven investeren in veilige fietsroutes. Bedrijven kunnen dan weer fietsgebruik stimuleren door fietsleasing aan te bieden, maar ook door die te ondersteunen met extra diensten. Het allerbelangrijkste is volgens de werknemers een goede fietsenstalling op het werk (95% vindt dit eerder tot zeer belangrijk). Daarnaast zijn ook een goede verzekering (81%) en een fietsvergoeding (81%) de belangrijkste stimuli om vaker de fiets te nemen

Klik hier voor de volledige perstekst van VAB rond dit thema.

 

Lees ook

Dit zijn de beste elektrische fietsen van 2020

Het coronavirus verandert de manier waarop we ons verplaatsen

Aantal pechgevallen daalt nu iedereen ‘in zijn kot blijft’