autovakantie vakantierit autorit

Heel wat Vlamingen zullen dit jaar met de wagen op vakantie gaan. Wie een beetje uitkijkt, kan € 200 besparen door slim te tanken en tolwegen te vermijden.

Uit een enquête van VAB blijkt dat 30% meer Vlamingen een autovakantie gepland hebben en dat die trip vooral naar onze buurlanden gaat. De helft van de Vlamingen geeft ook aan te willen besparen op de kost van de autorit. Zo zijn 6 op de 10 vakantiegangers van plan om via Luxemburg te rijden om daar goedkoop te tanken, de helft zoekt tankstations die niet langs de snelweg liggen en 3 op de 10 willen de route aanpassen om zo tolkosten te besparen.

Tank verstandig

België is momenteel het duurste land om diesel te tanken. Wie naar Frankrijk rijdt via Luxemburg, maakt daar het best een stop. Op een tankbeurt van 50 liter kan je immers meer dan € 20 besparen. Ook Duitsland is veel goedkoper dan België om te tanken. In totaal kun je op je rit heen en terug naar het zuiden van Frankrijk – ongeveer 2000 kilometer met een verbruik van 6 liter per 100 km – gemiddeld € 47,36 besparen met een dieselwagen, enkel door in Luxemburg te tanken.

Wie met een benzinewagen rijdt, moet vooral opletten als hij naar Nederland rijdt. Daar is een tank van 50 liter maar liefst € 13,10 duurder dan in België. Het meest besparen op benzine doe je in Luxemburg: € 16,45 op een tank van 50 liter.

Verder kun je extra besparen door het juiste tankstation te kiezen. Tanken is het duurst in de stations langs de autosnelwegen. Wie goed uitkijkt en de goedkoopste tankstations uitzoekt (bij discounters of onbemande stations van grote merken), kan tot € 0,12 per liter besparen, wat al snel oploopt tot € 7,5 per tankbeurt.

Beperk de tolkosten

Tolkosten kunnen een flinke hap uit je vakantiebudget nemen. In 2020 stegen de tolkosten in Frankrijk opnieuw met 0,82%. Je kunt in Frankrijk wel kiezen voor de ‘Routes Nationales’, waar je geen tol moet betalen, maar dat vraagt natuurlijk wel wat meer tijd. Blijf je toch op de snelweg, dan is de goedkoopste route richting Provence via Luxemburg. Van Luxemburg tot Marseille (via A31, A6, A7, A9) betaal je € 54,60; ga je via Lille en Reims (A26, A6, A7, A9), betaal je € 81,30. Een verschil van € 26,70 op een enkele reis. Heb je geen haast en vermijd je de tolwegen door ‘Routes Nationales’ te kiezen, bespaar je tot € 162,60 op je heen- en terugrit.

Een handig extraatje is een tolbadge, waarmee je door de gereserveerde tolpoorten kunt rijden en zo aan de péage geen tijd verliest. Bijna 3 op de 10 Vlamingen overwegen de aanschaf van zo’n Bip&Go-badge. Dat kan overigens makkelijk via de webshop van VAB.

Let op voor flitsers in Frankrijk

De route via Luxemburg naar het zuiden van Frankrijk is misschien wel de goedkoopste, het is ook de route met de grootste kans om geflitst te worden. De vierde meest actieve flitspaal van 2018 (A31 – Maxéville) bevindt zich op deze route. De meerderheid van de flitspalen bevinden zich overigens op plaatsen waar de maximumsnelheid minder dan 130 km/u bedraagt. In Frankrijk zijn er sinds vorig jaar meer dan 500 ‘radars tourelles’ of superflitsers geïnstalleerd, die op vijf rijstroken in beide richtingen over een lengte van honderd meter 32 wagens tegelijk kunnen controleren. Vorig jaar waren er begin juli slechts 30 van zo’n flitsers geïnstalleerd. De Franse overheid plant er tegen eind dit jaar 1200 geïnstalleerd te hebben. In Normandië en Bretagne is het bovendien opletten geblazen voor rondrijdende camera’s in anonieme personenwagens. Ook op de ‘Routes Nationales’ en ‘Routes Départementales’ zijn de controles talrijk (onder meer superflitsers, maar ook trajectcontroles).

Duitsland en Nederland controleren ook

In Duitsland geldt er sinds begin 2020 een verbod op het gebruik van flitsverklikkers. Het gebruik van radardetectie was al langer taboe, maar nu zijn ook apps zoals Waze en Coyote die de locatie van flitsers meegeven verboden. De boete die je hiervoor kan oplopen, bedraagt € 75. Andere landen waar dit verboden is, zijn Frankrijk (‘gevaarlijke zones’ mogen wel aangegeven worden), Slovakije en Zwitserland.

Bovendien zijn de boetetarieven in Duitsland sinds april flink gestegen: wie binnen de bebouwde kom meer dan 20 km/u te snel rijdt, kan een rijverbod (voor Duitsland) van een maand krijgen. Wie 16 tot 20 km/u te snel rijdt, krijgt binnen de bebouwde kom een boete van € 80, erbuiten € 60 euro. Vorig jaar was dat nog slechts € 35.

In maart 2020 ging de toegelaten snelheid op de Nederlandse autosnelwegen omlaag. Daar geldt overdag (van 6 tot 19u) op alle snelwegen nu een maximumsnelheid van 100 km/u, met uitzondering van sommige trajecten waar 80 km/u de limiet is.

Grotere milieuzone in Parijs

Sinds 1 juli 2019 is de milieuzone van Parijs uitgebreid tot het gebied binnen de A86. De ‘Boulevard Périphérique’ valt daarmee binnen de zone waarvoor je een milieusticker nodig hebt. In de zomerperiode raadt VAB echter af om die weg te gebruiken om extreme verkeersdrukte. Je kiest beter één van de twee andere ringen: de A86 of zelfs de Francilienne (A104/N104). De milieuzone geldt enkel tijdens weekdagen van 8 tot 20u, dus wie tijdens het weekend Parijs doorkruist op weg naar het zuiden, heeft geen vignet nodig.

 

Klik hier voor de volledige perstekst van VAB rond dit thema.

 

Lees ook

Tips om pech te voorkomen tijdens je autovakantie

De open grenzen doen de Vlaming dromen

Motorhomes voor beginners: alles wat je moet weten

Vorig artikelOostende lonkt: onze tips!
Volgend artikelTrek je terug in de unieke boomhutten van Treelodge