Hoeveel laadpunten zijn er in elk Europees land?Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

De Fransen hebben in één jaar tijd een behoorlijke inhaalbeweging gemaakt op het vlak van snelle laadinfrastructuur. Met de elektrische auto naar Zuid-Frankrijk wordt zo een stuk gemakkelijker. De problemen situeren zich nu eerder in Wallonië.

Vorig jaar testte VAB of het mogelijk is om, via Luxemburg, in één ruk elektrisch naar Zuid-Frankrijk te rijden. Dat lukte probleemloos, op voorwaarde dat je halthield bij de grotere laadparken. Aires de services waar één of twee laadpalen stonden, vormden vaak wel een probleem. Dit jaar maakten we opnieuw een rit naar het zuiden en merkten we dat er in een jaar tijd enorm veel vooruitgang is geboekt. Bijna alle grote aires waar je brandstof kunt tanken bieden nu ook meerdere snelladers voor elektrische wagens aan. Dat zijn er altijd minstens vier, maar vaak ook zes of acht. Vorig jaar moesten we nog zoeken naar grote laadparken, nu kwamen we ze overal tegen. De Autoroute du Soleil is dus lang niet meer de laadwoestijn die het een aantal jaar geleden was.

Te weinig laadpalen in Wallonië

De problemen voor wie met de elektrische auto naar Zuid-Frankrijk wil stellen zich nu eerder in ons land. Wie de route naar het zuiden via Luxemburg volgt, kan weleens in de problemen komen. Zelfs voor benzine- en dieselwagens gaapt er op de E25 vanuit Luik een gat van 134 kilometer zonder tankstations, vanuit Brussel op de E411 is dat 98 kilometer. Voor elektrische wagens is het probleem nog nijpender. Dat betekent dat wie thuis met een volle batterij vertrekt wel Wallonië kan doorkruisen, maar in de knoei komt met de eerste laadbeurt. Iedereen zal namelijk landen op dezelfde aires in Luxemburg (Aire de Capellen en Aire de Berchem) en die hebben slechts zes laadpalen. Dat kan weleens problematisch worden tijdens drukke weekends wanneer er heel wat reizigers met de elektrische auto naar Zuid-Frankrijk trekken. VAB raadt elektrische rijders daarom aan om een eerste keer te laden bij de Tesla Superchargers in Aarlen. Je moet daarvoor heel even de snelweg af, maar dit laadpark is dermate groot dat je er waarschijnlijk probleemloos kunt laden. Installeer op voorhand wel de Tesla-app. Wie hier vollaadt, kan Luxemburg gemakkelijk overbruggen en een volgende keer laden in Frankrijk, waar de laadinfrastructuur dus fel verbeterd is.

VAB is klaar voor elektrische toekomst

Onze wegenwachters zijn opgeleid om te werken met elektrische wagens en weten dus perfect hoe ze ermee moeten omgaan. Ook onze pechvoertuigen zijn zo uitgerust dat een takeling kan gebeuren zonder schade aan te richten aan het aandrijfmechanisme. Ook met een elektrische wagen kun je dus probleemloos aansluiten bij VAB.

Vorig artikelDe Morris FG/S200, Brits maatwerk voor smalle steegjes
Volgend artikelEen ongeval, wat nu?